המעלה והחיוב בגידול הזקן

שליחת תגובה

בשביל שיח טוב כל מה שצריך זה מעט מים, מעט אור ומעט רצון טוב. יד?
קוד אישור
הזן את הקוד בדיוק כפי שהוא מופיע. כל האותיות הן אותיות גדולות.
סמיילים
|יד1| |תינוק| |בלונים| |אוף| ;-) :-] |U| |נורה| |עוגה| |גזר| |אפרוח| 8-) :'( {@ :-) |L| :-D |H| ((-)) (()) |יש| |רעיון| {} |#| |>| |שקרן| >:( <:) |N| :-0 |תמר| :-S |מתנה| |<| :-( ZZZ :-| |*| :-/ :-P |עץ| |!| |-0 |Y| :-9 V :D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode פעיל
[img] פעיל
[url] פעיל
סמיילים פעילים

צפיה מקדימה של הנושא
   

הרחב תצוגה צפיה מקדימה של הנושא: המעלה והחיוב בגידול הזקן

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי אישה_במסע* » 15 ינואר 2017, 14:58

ואני אנחש שזה קשור בעיקר לירידת קרנם של כל לימודי הרוח בכל העולם המערבי.
אני לא. אני מעריכה מאוד לימודי רוח למיניהם, וממש לא מכלילה את התנ"ך שם. לדעתי זה ספר שמלא בערכים רעים ומרושעים, שבכלל לא מתאימים לימינו. אפשר ללמוד אותו בלימודי היסטוריה ולימודי דת, אבל מה לזה ולרוח? תיאולוגיה זה לא לימודי רוח בעיניי. אני מודעת לכך שזה נכלל רשמית תחת מדעי הרוח, אבל האינטואיציה שלי מתנגדת.

ואגב, אני גם לא מכירה ירידה בקרנם של מדעי הרוח. להפך, אני רואה פריחה גדולה ועצומה שלהם, וכמות עצומה של אנשים שלומדים מדעי הרוח למרות חוסר הפרקטיות וההשלכות הכלכלות השליליות של זה. אם פעם הייתה אליטה שהייתה לא נגיעה במדעי הרוח, היום האליטה הזו הרבה הרבה יותר (מידי) גדולה.

החלק המשעשע שאני אוהבת את התנ"ך. השתתפתי בחידון התנ"ך העירוני פעמיים, השתתפתי בלהט בכל הדיונים בנושא בבית הספר. אני נהנית מהרקע התרבותי הרחב ומשירים וסיפורים שיש להם שורשים עמוקים. הייתי שמחה ליותר מזה, כמו שהייתי שמחה שיותר אנשים יבינו את הקרקע שעליה מבוסס השיר "אנו נושאים לפידים".

אבל אני מעריכה לא פחות את רשימת הספינות של האיליאדה, שיש לה ערך בויקיפדיה והשתקפויות בשירים ברוסית, ואילו בעברית מעולם לא שמעתי עליה.

גדול ורחב הוא העולם, ואני חושבת שיש הרבה יותר מדי דגש על ההיסטוריה והרקע שלנו, והרבה, המון, תהום פעורה של בורות בכל הנוגע לכל מה שהוא לא יהודי. להשכלה כללית, להיסטוריה כללית. לכל עם יש נטייה מסויימת לאתנוצנטריות, וגם ההורים שלי למדו את ההיסטוריה של רוסיה. אבל לרוסיה הייתה היסטוריה ויומרה להיות מעצמה, אז זו הייתה ההיסטוריה הרוסית ברקע של השינויים העולמיים.

אני חושבת שזה חלק מהמגמה הכללית של הצטמצמות. אם הרנסנס האידיאל היה איש אשכולות (והאנשים הידועים והדגולים באמת היו כאלו), אז בימינו זה לא ריאלי. כדי להגיע לתגליות נחוצה העמקה גדולה והצטמצמות, ולצערי המגמה הזו מקיפה את כל החברה.

אני עדיין מחזיקה באידיאל הרנסנסי ושואפת להיות אשת אשכולות. להיות בעלת ידע לא מעמיק במיוחד בנושאים רבים ושונים, ולהיות בעל כיסי ידע מעמיקים בנושאים אקראיים שנתקלתי בהם, והם לא נושא ההתמחות שלי. אני רואה את זה בלימודי התנ"ך בבתי ספר, והייתי שמחה לראות את זה יותר גם במקומות אחרים. שם, משווים את חוקי וסיפורי התנ"ך לחוקים וסיפורים של עמים שכנים שדומים להם. הייתי שמחה לראות יותר מזה. הייתי שמחה שהיו מלמדים יותר חומר "היקפי", כמו שלמדתי את "בעין דור" של שאול טשרניחובסקי שאני יכולה לצטט את ההתחלה והסיום שלה עד הסוף בבית הספר היסודי, ועוד שיר ששכחתי את שמו שגם הוא מדבר על הקרב בו נפל שאול.

הייתי שמחה אם היו לומדים קצת ספרות בשיעורי ספרות, ולא בעיקר ספרות עברית. ואם הספרות שלומדים הייתה נלמדת יותר בהקשר. השפעות תרבותיות, השוואה ליוצרים אחרים מאותה תקופה שהסופרת הושפעה מהם, ליוצרים מתקופות קדומות שהסופרת השאילה מהם אלמנטים מסויימים. (שלא לדבר על רעיון העוועים של ניתוח ספרותי אחד ויחיד שאותו צריך ללמוד בעל פה ולכתוב במבחן. מה לזה ולספרות?). בהיסטוריה גם כן - ללמוד היסטוריה בהקשר, לא קטעי היסטוריה מנותקים מהקשר. שם יש לפעמים קצת הקשר, אבל מעט יחסית. וזה נובע מתוכנית הלימודים המטופשת שקופצת מתקופה לתקופה ולא מאפשרת לשמור על רצף הגיוני, כזה שמאפשר לעקוב אחר השפעות הדדיות ולהציע תיאוריות מעניינות.

לדעתי לימודי התנ"ך בבתי הספר סובלים מהנטייה לצמצם במקום להרחיב פחות משאר התחומים. אני לא זוכרת שיר אחד בספרות שכלל בתוכו התייחסות ליצירות אחרות! וזה מגוחך ממש. בשירים שאני שומעת של להקות רוק פופולריות יש יותר עומק ושורשים, ובניתוחים וההסברים שלהם שאני קוראת באינטרנט מטעם המעריצים יש יותר עומק ורוחב מבכל שיעורי הספרות! אולי כי שם עדיין אין פירוש אחד נכון של שיר, אלא יש שיר ואנשים שמדברים על הרקע ההיסטורי שלו, האגדות שהוא מתייחס אליהן, שירים אחרים של אותה להקה, ושל משוררים קלאסיים. וכל פירוש שיש לו הנמקה ראויה מתקבל בכבוד.

למען האמת, אני חושבת שהפורום האינטרנטי של להקת מלניציה (תחנת קמח) שהיא להקת פולק-רוק רוסית פופלרית, כולל הרבה יותר עומק משיעורי הספרות בבית הספר שלי. וקשה לי להחליט על מה זה מעיד יותר. על תוכנית הלימודים הדפוקה של בתי הספר (בהחלט!), על העומק שיש בשירים של הלהקה הזו (יכול להיות), על כך שאנשים רוצים לא רק תרבות פופ רדודה אלא דברים שיש להם עומק (מקווה מאוד),

או על זה שיש אנשים, ולא מעט אנשים, שמוכנים ורוצים ללכת לחפש מה היא "רשימת הספינות", ולמצוא. למצוא את "חוסר שינה, הומר, מפרשים הדוקים/ את רשימת הספינות קראתי עד אמצעה..." (שזה שיר קלאסי ומפורסם ברוסית, מאלה שלומדים בבתי הספר בשיעורי ספרות), אבל למצוא גם את "את רשימת הספינות אך אחד לא יקרא עד סופה/ מי רוצה למצוא בה את שמו" של להקת רוק מפורסמת אחרת (ואז ללכת לצוד את שאר הרפרנסים בשיר הזה, שגם הוא עמוק ומעניין). שמוכנים להציג לפחות חמישה פירושים שונים, ומנומקים, לשיר שנראה חסר עומק ממבט ראשון. אבל מתברר שלא, ואם מחפשים - אז מוצאים. שמוכנים ללכת לבדוק מה זה קינצואה ואיזה אגדות קשורות אליה.

אז גם אם מדעי הרוח באוניברסיטאות יורדים בפופולריות, אני לא פסימית. אני מוצאת באינטרנט העמקה וידע כללי נרחב וסקרנות ולימוד שאני לא מוצאת בבתי הספר, ואני לא בטוחה שאני אמצא גם באוניברסיטאות. כמו שהבלוגים שאני קוראת מעמיקים בהרבה ואמינים יותר מהעיתונות (למרות שיש להם פחות משאבים).

העולם משתנה. וכל דור ודור מתלונן על הדור הבא אחריו עוד מימי יוון העתיקה, אבל העולם מתקדם קדימה, והמצב הולך ומשתפר. כך שאני לא נוטה להאמין לכל מי שאומר שהמצב עגום.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי פלוני_אלמונית* » 15 ינואר 2017, 10:33

אה, ושכחתי להזכיר את מיזם 929 של הרב בני לאו - שהוא מנסה מאוד לעצב אותו כך שיפנה לכלל הציבור ולא רק לציבור הדתי. אם מצליח בשאיפה הזאת או לא אני לא יודעת, לא מעורה. אני רואה אצל המכָּרות שלי - דווקא הדור המבוגר יותר - התלהבות גדולה מהמיזם הזה, והשקעה מרובה לעמוד בקצב ולהתקדם בצמוד לפרוייקט. התחילו בבראשית ועכשיו הם כבר בתרי עשר לדעתי.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי פלוני_אלמונית* » 15 ינואר 2017, 10:09

ואם את אומרת שהמצב שם עגום אני אאמין לך. ואני אנחש שזה קשור בעיקר לירידת קרנם של כל לימודי הרוח בכל העולם המערבי.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי פלוני_אלמונית* » 15 ינואר 2017, 09:49

_הציונות היא שהעלתה את מעמדו של התנ"ך מבחינה (שאפשר לקרוא לה) לאומית.
היא שהפכה את התנ"ך לספר יסוד, לספר חשוב, ולספר שקוראים בו ומתמצאים בו.

ולכן, בכלל לא מפליא אותי , שעם ירידתה של הציונות, ובמיוחד בעקבות שלטון רב-שנים של המפלגות הדתיות במשרד החינוך ובתקופת שלטונה של מפלגת הליכוד (מפלגות עם דגש "יהודי" ו"מסורתי", ובמיוחד אשכנזי) - חלה ירידה חמורה בלימוד התנ"ך בבתי הספר._

בעשור או שניים האחרונים יש פריחה מדהימה, ממש מדהימה, של לימוד תנ"ך בחלקים מסוימים של הציבור הדתי.
אולי אני צריכה לתת לזה יותר מעשור או שניים, כי מבשרת השינוי הייתה אולי נחמה ליבוביץ' זצ"ל, שמה שהיא עשתה ללימוד התנ"ך זה פשוט בלתי נתפס.
במקביל היה הרב מרדכי ברויאר זצ"ל עם רעיון מהפכני ממש להבנת המקראות, והמחלוקת העזה בין שניהם רק הפרתה והולידה דורות של ממשיכים ומתפלמסים וחוקרים והוגים.

על המדף הביתי אצלי מונחים, חוץ מהספרים המופלאים של נחמה ליבוביץ' ושל הרב ברויאר, כמה ספרים שיצאו ממש בשנים האחרונות - "אברהם", "רות" ו"גלוי ומוצפן" מאת הרב יונתן גרוסמן, "שמואל א", "שמואל ב" ו"מקבילות נפגשות" מאת הרב אמנון בזק, "פרקי אליהו" ו"פרקי אלישע" מאת הרב אלחנן סמט, ועוד. וזה ממש רק טיפה בים - מעט ספרים שרכשתי, מבין המונים שיוצאים כל הזמן, וכותביהם הם למדנים דגולים, מעמיקים ומחדשים.

יש גם ימי עיון בתנ"ך של מכללת הרצוג - גם כן משהו כמו שני עשורים. אני לא יודעת איך נראתה ההתחלה, אבל כשאני הייתי מגיעה לשם כנערה אלו היו שלושה ימים פעם בשנה. אחר כך נוסף עוד יום של טיול מודרך בעקבות אירועים תנ"כיים במקומות שונים בארץ. בשנים שעברו מאז זה גדל לארבעה ימים, ולחמישה ימים, והיד עוד נטויה. הצימאון לדברי התנ"ך עצום. המקום מוצף באלפים רבים של בני אדם שבאים לשלם ולשמוע הרצאות. ובשנה-שנתיים האחרונות ראיתי שיש עוד מכללות שפתחו ימי עיון מתחרים, כי כידוע שני יהודים שלושה בתי כנסת...
מגיעים לימי התנ"ך האלה ויש תחושה חזקה שקורה שם משהו. שזו ההיסטוריה. שיום אחד עוד ילמדו על תור הזהב של פרשנות התנ"ך בימי הביניים ואחריו תור הזהב השני במאה הראשונה למדינת ישראל...

לגבי שלטון מפלגת הליכוד - זה השלטון שחידש, ממש בשנים האחרונות, את חידון התנ"ך העולמי למבוגרים ואת חוג התנ"ך בבית ראש הממשלה.
ולגבי בתי הספר - אני לא יודעת מה קורה בחינוך הממלכתי, אבל בחינוך ממ"ד הבן שלי משתתף בתוכנית שנקראת 'סיירת תנ"ך' ולומד המון. אני לא רואה שום ירידה מלימוד התנ"ך שהיה כשאני הייתי ילדה ושולמית אלוני הייתה שרת החינוך.

מצטרפת לקרדיט העצום לראשוני הציונות שבין שאר הדברים המופלאים שעשו - חִיו את התנ"ך. כמה טוב שכך.
ממה שאני רואה סביבי - לא מצטרפת לתמונת המצב העגומה שאת מציירת לעידן הנוכחי.
מעידה כמובן רק על מה שאני מכירה סביבי - על המגזר הדתי. אין לי היכרות מספיק קרובה עם לימודי התנ"ך במגזר החילוני, ואם את אומרת שהמצב שם עגום אני אאמין לך.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי יעלי* » 28 דצמבר 2016, 02:54

ולכן, בכלל לא מפליא אותי , שעם ירידתה של הציונות, ובמיוחד בעקבות שלטון רב-שנים של המפלגות הדתיות במשרד החינוך ובתקופת שלטונה של מפלגת הליכוד (מפלגות עם דגש "יהודי" ו"מסורתי", ובמיוחד אשכנזי) - חלה ירידה חמורה בלימוד התנ"ך בבתי הספר.

אחלה תובנה מעניינת וחכמה. תודה

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי פלוני_אלמונית* » 27 דצמבר 2016, 23:05

אם את מתגעגעת לתנ"ך וללומדיו, מוזמנת לצפות מחר בחידון התנ"ך העולמי למבוגרים. יהיה כיף.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי בשמת_א* » 27 דצמבר 2016, 23:02

וכמה חסר לי פה מייק בר רב אשי )-:

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי בשמת_א* » 27 דצמבר 2016, 22:58

_קודם כל, התנ"ך הוא לא "ספרות יהודית".
נלמד בעיקרו של דבר רק בקרב הספרדים והתימנים.

כלומר הם לא יהודים ?!_

אה, לא ראיתי את זה.

התנ"ך הוא לא "ספרות יהודית" כי הוא לא משהו מצומצם כל כך.
התנ"ך איננו ספר-דת או ספר הלכה, אלא למעשה ספרייה בעברית ובארמית המכילה אוסף של 24 ספרים שונים ומגוונים: מעשיות מיתולוגיות קדומות המבוססות על אפוסים קדומים של השכנים, ספרי חוקים למיניהם, סיפורים שנראים כמו אנאלים היסטוריים אך תקפותם ההיסטורית שנויה במחלוקת, ספרי משל, שירה, מזמורים, נבואה ועוד, שנאספו ועברו עריכה במשך כמה מאות שנים על ידי מספר לא ידוע של אנשים וקבוצות עד שקיבלו את צורתם האחרונה המקודשת המוכרת לנו כיום (בתהליך שבו גם נוספו להם ניקוד, פיסוק, חלוקה לפסוקים ולפרקים ועוד).

הוא לא שייך לדתיים, הוא לא שייך אך ורק ל"יהדות", הוא קדום בכמה מאות שנים ליישות שמכונה "יהדות" (אי אפשר לדבר על "יהדות" לפני חורבן בית שני בשנת 70 לספירה וגם אז, זו ממש ההתחלה-של-ההתחלה).
גם "יהודים" לא ממש קיימים עד המאות הראשונות לספירה.
יש כל מיני שבטים שמתגבשים ליישות שאחר כך מתרכזת סביב ממלכת יהודה (בתקופות שאנחנו מכירים בתור תקופת ההתנחלות, תקופת השופטים, תקופת ראשית המלוכה, תקופת בית ראשון, תקופת בית שני), בהתחלה הם "עברים" ו"בני ישראל", אחר כך יש לנו ממלכת יהודה שהיא המקור לשם "יהודים".

עוד סוגיה לגבי התנ"ך היא, כפי שכתבתי לפני כמה שנים, שרוב היהודים בעולם כלל לא קראו ולא למדו את התנ"ך במשך כמעט אלף שנה.
ובמיוחד במאות ה-18, ה-19 וה-20 (וגם היום בחוגים חרדיים לא מעטים) - לא זו בלבד שלא קראו את התנ"ך (למעט החומש, במסגרת "פרשת השבוע" שנקראה בבית הכנסת במשך השנה מאחרי סוכות ועד חג שמחת תורה, המסמן את הסיום השנתי של קריאת החומש) אלא שאף התנגדו לנטייה של ה"משכילים" (היהודים שיזמו את תנועת ההשכלה היהודית, את החזרה לעברית ואת לימוד התנ"ך והשימוש בעברית המקראית בספרות) לעבר התנ"ך, וביתר שאת התנגדו - לחובבי ציון ולציונים, כפי שהתנגדו נמרצות ובאלימות קשה למאמצים להחיות את העברית כלשון דיבור (בטענה שזהו חילול קודש, כי העברית היא שפת הקודש ואין להשתמש בה לצרכי היומיום).

אלימות קשה = מכות, סנקציות כלכליות, הלשנה לשלטונות בכל מיני אשמות שווא (כדי שהם יכניסו לכלא או יוציאו להורג את אלה שהבריונים רצו בסילוקם), חרמות ונידויים, בין היתר.

במובן הזה לדעתי חוצפה לכנות את התנ"ך "ספרות יהודית".
בעיני זהו ניסיון נואל לנכס אותו לקבוצה מצומצמת ובמיוחד - לקבוצה הלא נכונה.

לגבי הספרדים והתימנים -
מישהו כאן ערבב שתי סוגיות שונות.
אבל דמוגרפית, יהודי תימן היו אוכלוסיה זעירה מבחינת העם היהודי ברחבי העולם, וגם היהודים הספרדים היוו מיעוט קטן. למשל, במאה ה-19 היו כ-18 מליון יהודים באירופה, שרובם הגדול אשכנזים, ו-1 מיליון בכל שאר העולם (עיראק, איראן, תורכיה, צפון אפריקה, הבלקן וכו').

בלי קשר:
התנ"ך הוא ספרייה קדם יהודית ומעבר ליהודית, ולכן אינו ניתן להגדרה וצמצום בדל"ת אמות של הביטוי "ספרות יהודית".
זה שהתימנים והספרדים כן למדו אותו לא אומר שהם לא יהודים. וזה שהאשכנזים לא למדו אותו לא אומר שהם כן יהודים (או לא יהודים).
הטיעון פה הפוך.

מה שמרגיז אותי באופן אישי, שכל מיני מיסיונרים מחזירים בתשובה ומתחסדים אחרים חסרי כל ידע היסטורי, קמים היום ומדברים גבוהה גבוהה על "התנ"ך" ש"בזכותו" נשמר "העם היהודי" (בולשיט מוחלט) מתוך בורות מוחלטת לגבי אותו "עם יהודי".
הציונות היא שהעלתה את מעמדו של התנ"ך מבחינה (שאפשר לקרוא לה) לאומית.
היא שהפכה את התנ"ך לספר יסוד, לספר חשוב, ולספר שקוראים בו ומתמצאים בו.

ולכן, בכלל לא מפליא אותי , שעם ירידתה של הציונות, ובמיוחד בעקבות שלטון רב-שנים של המפלגות הדתיות במשרד החינוך ובתקופת שלטונה של מפלגת הליכוד (מפלגות עם דגש "יהודי" ו"מסורתי", ובמיוחד אשכנזי) - חלה ירידה חמורה בלימוד התנ"ך בבתי הספר.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי פלוני_אלמונית* » 26 דצמבר 2016, 23:39

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

למעוניינים ללמוד על הנושא של הזקן, יוצא לאור בימים אלו ספר הנקרא "להסתפר כהלכה"
ספר שנכתב בשפה קלה וברורה עם עשרות תמונות הממחישות את החומר.

הנושא מוסבר לפי כל הדעות ולפי כל הזרמים.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי פלוני_אלמונית* » 09 אפריל 2013, 15:29

+הודעה ממשתתפת חדשה התקבלה בברכה:+

בערך מוחלט 9.4 2013

לדעתי עייון בפרשת שמע מסביר הכל לאחר הבנה.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי בערך_מוחלט* » 21 ספטמבר 2009, 21:06

זה כמו להגיד שהלב, או הרגל או כל איבר אחר, הם יצירה אנושית. והלא הם האדם בעצמו ולא יצירה שלו. התנ"ך, התורה שבע"פ וכלי הקודש הם היהדות. האדם המקבל על עצמו את עולם נקרא יהודי.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי פלוני* » 21 ספטמבר 2009, 15:57

י כדי להצמיד את התואר "יהודית" למילה ספרות, צריך שכבר תהיה קיימת יהדות ולא אין מובן לתואר "יהודית" וכאמור אין יהדות בלי תנ"ך).

כלומר מהתנך נובעת היהדות ? אם על מנת שתמשך היהדות צריך את התנך, אפשר לקורא לו ספרות יהודית ?

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי בערך_מוחלט* » 20 ספטמבר 2009, 19:48

כלומר הם לא יהודים?!
אני לא חושב שזו הכוונה. התנ"ך הוא אינסטיטוציה יהודית; אין יהדות בלא תנ"ך. בדיוק בגלל זה נשמע מוזר לקרוא לו ספרות יהודית (כי כדי להצמיד את התואר "יהודית" למילה ספרות, צריך שכבר תהיה קיימת יהדות ולא אין מובן לתואר "יהודית" וכאמור אין יהדות בלי תנ"ך).

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי םימנ* » 18 ספטמבר 2009, 23:05

קודם כל, התנ"ך הוא לא "ספרות יהודית".

נלמד בעיקרו של דבר רק בקרב הספרדים והתימנים.

כלומר הם לא יהודים?!

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי יול* » 18 ספטמבר 2009, 17:43

לא דין המאה ה-11 כמאה ה-16, ולא דין המאה ה-16 כמאה ה-19... גם אין דין קהילה נידחת אי שם בסביבות לבוב, כקהילת אמסטרדם למשל.
נכון, ברור, אני באמת התכוונתי יותר לכיוון של המאה ה-18-19.

המגמה היתה לעבור מהר מהר למשנה ולגמרא.
כן, אבל אם בגיל כל כך צעיר הם למדו גמרא זה אומר שהם היו צריכים ללמוד ארמית.
באמת ילדים בגיל בית ספר יסודי שלטו בארמית?

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי בערך_מוחלט* » 18 ספטמבר 2009, 17:03

שנה טובה לכולם.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי בערך_מוחלט* » 18 ספטמבר 2009, 16:59

זה מאוד מעניין. כי יש מקומות שכתוב "שנאמר" ואז ישנו ציטוט מהתנ"ך אבל עד כמה התעמקו - זאת מעניין לדעת כי צורת הלימוד של הישיבות של ימינו מושפעת ודאי מזה. סתם מסקרנות - איפה אפשר לקרוא על זה?

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי בשמת_א* » 18 ספטמבר 2009, 16:33

אי-אפשר ללמוד משנה ותלמוד בלי להתיחס לתורה
אז זה בדיוק מה שנעשה.
תדמיין את הבורות שפשתה בקהילות האלה...

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי בשמת_א* » 18 ספטמבר 2009, 16:31

_עד כמה שידוע לי נהגו ללמוד 'בחדר' מגיל 3, כשבהתחלה למדו קרוא וכתוב.
מאוחר יותר למדו תורה (רק חלקים מסוימים ממנה) אחר כך למדו חלקים מהמשנה, ורק בגיל 13 לאחר הבר מצווה החלו בלימודי גמרא._
תלוי כמובן באיזו תקופה, ואילו קהילות בדיוק. הרי אנחנו מדברים על המון קהילות ועל מאות שנים... לא דין המאה ה-11 כמאה ה-16, ולא דין המאה ה-16 כמאה ה-19... גם אין דין קהילה נידחת אי שם בסביבות לבוב, כקהילת אמסטרדם למשל.
יש על זה מחקרים מרתקים.
גם מה שאת מתארת התקיים, אם כי גיל 13 - יותר אצל הספרדים. אצל האשכנזים, בגיל 3 לקרוא, התחילו עם קצת תורה (דברים מפוזרים). ברוב המכריע של החדרים לא ממש למדו לכתוב. זה היה יותר למתקדמים... המגמה היתה לעבור מהר מהר למשנה ולגמרא.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי בערך_מוחלט* » 18 ספטמבר 2009, 16:26

אי-אפשר ללמוד משנה ותלמוד בלי להתיחס לתורה, למיטב ידיעתי. אבל תלמיד חכם אינני.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי יול* » 18 ספטמבר 2009, 15:57

היה נהוג לעבור כמעט מייד ללימודי הגמרא (בגיל חמש בד"כ),
עד כמה שידוע לי נהגו ללמוד 'בחדר' מגיל 3, כשבהתחלה למדו קרוא וכתוב.
מאוחר יותר למדו תורה (רק חלקים מסוימים ממנה) אחר כך למדו חלקים מהמשנה, ורק בגיל 13 לאחר הבר מצווה החלו בלימודי גמרא.
ובאמת מגיל זה ועד בכלל הלימודים היחידים, בכל המסגרות, היו לימודי גמרא, כשהקשר היחיד לתנ"ך היה בקריאת פרשת השבוע.
אני טועה?

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי בערך_מוחלט* » 18 ספטמבר 2009, 15:41

סחטין בשמת

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי בשמת_א* » 18 ספטמבר 2009, 15:16

_ספרות יהודית
קורא, קורא. יש המלצות?
התנ"ך._
קודם כל, התנ"ך הוא לא "ספרות יהודית".

דבר שני, מבחינה היסטורית: למעשה, בקרב יהודים האשכנזים התנ"ך לא נקרא במשך מאות שנים. נלמד בעיקרו של דבר רק בקרב הספרדים והתימנים. רק פרשות השבוע נקראו בבית הכנסת. אך בפועל, הובנו אך ורק על ידי אחוז קטן מגדולי הרבנים, המפרשים והפוסקים. גם רוב רובם של הרבנים בקהילות האשכנזיות של אירופה לא ידעו ולא למדו את התנ"ך. היה נהוג לעבור כמעט מייד ללימודי הגמרא (בגיל חמש בד"כ), ולהתעמק בסוגיות מסוימות בתלמוד (שגם אותו, לא קראו כולו).
תנועת ההשכלה, תנועת "חובבי ציון" וביתר שאת תנועת הציונות קידמו את התנ"ך למדרגה של ספר נקרא, נלמד ומשמעותי בקרב היהודים. הן אלה שייסדו את "החזרה לתנ"ך", בתחילה, במשך כמה עשרות שנים, למרות התנגדות חרדית קשה.
למעשה, מעמדו של התנ"ך כ"ספר יסוד" לאומי הוא מפעל (פרוייקט) חילוני בעיקרו.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי בערך_מוחלט* » 17 ספטמבר 2009, 22:44

קורא, קורא. יש המלצות?
הספר אמונתו של הרמב"ם, מפי ישיעהו ליבוביץ נמצא ברשת.
ויש לו ספר 7 שנים של שיחות על פרשת השבוע שמעניין גם מבחינה חילונית.
והספר "שיחות על 'שמונה פרקים' לרמב"ם" הוא ספר פסיכולוגיה מעמיק ביותר (אך ייתכן שמי שאינו מכיר את בסיס ההגות הרמב"מית ירגיש שהוא מפספס משהו שם).
הספר שמקיף את מירב נושאי הגותו (ולאו דווקא בצורה שטחית) הוא הספר "רציתי לשאול אותך, פרופ' ליבוביץ... " שהוא כמובן, ספר מכתבים. לדעתי, כל אחד ימצא בו עניין. אבל כאמור יש שם נושאים שהם אינם דתיים.
כ"כ באתר עמותת "לשמה" יש המון מאמרים שלו שהם תמיד קצרים ולעניין.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי פלוני* » 17 ספטמבר 2009, 21:53

_ספרות יהודית
קורא, קורא. יש המלצות?_

התנ"ך

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי רני_כשר* » 17 ספטמבר 2009, 18:34

ומה שמטריד אותי בכל הענין הוא: למה אתה קורא את הדברים האלו? לא עדיף ספרות יהודית?
העלון הנ"ל נשלח כבר שנים לביתו של חמי, חילוני אדוק בעצמו, ע"י חבריו מחב"ד, כולל ברכה מיוחדת ליום הולדתם של ילדיו בכל פעם שצריך. לפעמים יש מן העניין לקרוא דברים שנראים לי הזויים/מופרכים/משעשעים. עובדה - הפעם הצלחתי.
ספרות יהודית
קורא, קורא. יש המלצות?

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי דתל''ש_יוצא_לתרבות_טובה* » 17 ספטמבר 2009, 17:48

בתור מי שניצב כרגע בין שני העולמות, אני מעריך שאם היו מערבבים קצת את שתי הקערות, ומאפשרים לאנשים לחוות באופן ממשי את מה שחווים אנשים בצד השני, היו הרבה הפתעות. אנשים רבים היו מוצאים עצמם עשוקים, כי מעולם לא חוו באופן אמיתי את האפשרות בצד השני (וייתכן שלא ניתן לחוות אותה בלי לגדול שנים בתוך העולם האחר).
בתור מי שגדל הרבה שנים בעולם אחד ועבר - באופן מודע, רצוני ורציונלי - לעולם האחר, אני יכול לאמר שניתן לחוות את שני העולמות במידה רבה. היום, כשאני כבר כמעט אותו מספר שנים בעולם האחר, אני יכול להבין שבחרתי נכון.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי פלוני_אלמונית* » 17 ספטמבר 2009, 17:45

בעלון השבועי של חב"ד שיחת הגאולה מצאתי הפנייה
ומה שמטריד אותי בכל הענין הוא: למה אתה קורא את הדברים האלו? לא עדיף ספרות יהודית?
(בעקבות הרב ש"ך שאמר על חב"ד שהם כנראה הכת הכי קרובה ליהדות...)

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי בערך_מוחלט* » 17 ספטמבר 2009, 15:27

יואילו נא ידידי הצדיקים המחכים בכל רגע למשיח כאילו היה הוא לפחות שובו של "באופן טבעי" מחופשתו, ומקבלים עליהם עול מצוות - קלה כחמורה, להסביר לי באיזה הקשר זה כן נראה טוב, שאדם קורא לעצמו משיח?
בתור יהודי מותר לי לומר - לא ידי משחו את המגלומן\נוכל הזה. בתור יהודי הוא כשר. בתור משיח הוא מסריח. ואם אתם קוראים לי חוצפן אז כדאי שתדעו להוכיח לי את משיחותו אחרת אתם סתם זבוב על פיל דמיוני.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי אהבת_עולם* » 02 ספטמבר 2009, 23:33

דני, כתבת ממש ממש יפה.
התחברתי כמעט לכל מילה.
גם אני מכירה את שני העולמות (וגם את חב"ד :-)).
וגם לי חורה הוצאת דברים מהקשרם, כמו גם ציניות, לעג ולגלוג על דברים שאין יודעים את הקשרם ואת מקורם.

רק בקשר לזה יש לי השגה:
מדוע למשל אנשים חילוניים בד"כ לא חווים "השגחה פרטית" ברוח מה שתארתי לעיל?

זה מאוד לא מדויק.
הרבה מהשנים שלי בחילוניות חוויתי ממש את התחושה הזו של 'השגחה פרטית' (ואני כבר שנים רבות לא דתייה).
אני מכירה גם הרבה אנשים חילונים מבית - שמאמינים באלוהים וחווים את השגחתו היומיומית.

אין בהכרח קורלציה בין דתיות לבין אמונה באלוהים או בין דתיות לבין אמונה בהשגחה פרטית.

ואפילו גם בכיוון ההפוך -
יש אנשים דתיים, שחיים ועושים 'מצוות אנשים מלומדה', וממש לא חווים ביומיום את עניין ההשגחה הפרטית.
אם הם מאמינים בתפיסה זו - אז זה רק כרעיון, לא ברמת החוויה.

יש אנשים לא דתיים שחווים השגחה פרטית הרבה יותר מאנשים דתיים.

<דף שפתחתי פעם: איך מתחברים לאלוהים בלי דת>

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי פלוני_אלמונית* » 02 ספטמבר 2009, 23:25

אגב האם יש גברים שלא צומח להם זקן

לרב מורדכי נויגרשל

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי פלוני_אלמונית* » 02 ספטמבר 2009, 20:53

אבל כן מותר להסתמך על מטורף\שקרן מברוקלין שטוען שהוא המשיח
יש לך עזות פנים לדבר ככה על הרבי מלויבאוויטש.....
המרגיעון-בכל מקרה לכל אדם יש מקום.
כנראה שגם לך,אפילו שאתה חצוף

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי בערך_מוחלט* » 02 ספטמבר 2009, 20:21

דני אני אף פעם לא רואה במשהו מתקפה אית כי אין לי אישיות. חוץ מזה לא באתי לסכם את דמותו, אלא להראות טענה מטורפת שאין לה שום ביסוס אך בכ"ז המוני מאמינים מקבלים אותה כאמת מוחלטת שאינה מתערערת גם משמת האיש. ולעומת זאת - האמירה הזו שאין להאמין לגוי היא גזענית וזו לא עמדה רשמית של היהדות (כלומר זו לא הלכה).

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי דני_זובין* » 02 ספטמבר 2009, 16:38

מעבר לדיונים המשעשעים שהיו כאן באמצע, אתיחס להודעה המקורית הראשונה, ולאחרונה של בערך מוחלט.
אם הדברים נאמרו מתוך הנאה מלעג כספורט, אני לא רוצה להפריע. אבל יש סימנים שהם נאמרו גם במידה מסוימת של רצינות, ומתוך הנחה זו נכתבים דברי.

ההבדל החשוב בין חילוני לדתי (כמו בחלוקות אנושיות נוספות), אינו באורח החיים אלא בתודעה. חויות היום יום של אדם דתי וחילוני שונות מהותית, לפעמים כרחוק מזרח ממערב, גם אם הם עושים את אותם הדברים בדיוק. זמני קצר כרגע מלנסות לצייר כאן שרטוט חיצוני (זה כל מה שאפשר) של תודעה דתית, אבל אני עוסק הרבה בשאלה הזו לאחרונה. סביר להניח שאדם חילוני לא חווה מעולם תודעה דתית, וגם במידה רבה להפך - אדם דתי לא חווה תודעה חילונית (למרות שזה לא לגמרי סימטרי).
בכל זאת אכתוב דוגמא אחת. אנשים דתיים (יהדות) בד"כ מאמינים ב"השגחה פרטית", דהיינו, שהאל צופה בכל צעד שלהם, וגם מכוון כל פרט בעולם הסובב אותם, באופן מדויק, בשבילם, ובאופן אישי. למשל: אתה מגיע לעבודה והקולגה שלך מתיחס אליך בסבר פנים יפות מעט יותר מן הרגיל. מעבר לתחושה הטובה במערכת היחסים עם הקולגה, מעורבת בשביל אדם דתי מערכת יחסים נוספת: זו מחווה אישית של האל בשבילם. מתוכננת בחכמה אינסופית, ומותאמת למסלול שהם צריכים לעבור בחיים. אתה נופל במדרגות, זוכה בלוטו, מתגרש, חולה, מתחתן, קונה במכולת - דרך העולם הסובב אותך מדבר אתך אלוהים.
זו דוגמא אחת, יש מרכיבים רבים ושונים זה מזה לתודעה דתית. וכאן אני רוצה להדגיש, הנ"ל הוא לא רעיון שאנשים מעריכים שהוא נכון. זו תחושה יומיומית, שמלווה אנשים דתיים רבים. היא ממשית לחלוטין, כמו אהבה וכמו פחד.
אורח החיים הדתי, מצד אחד נגזר מתוך התודעה הדתית, ונחווה דרך הפריזמה שלה, ומצד שני מעצב אותה בחזרה.

יש עובדה סטאטיסטית שלרוב לא נותנים עליה את הדעת: מי שנולד דתי (ועוד יותר אם נולד חרדי), רוב הסיכויים שיישאר דתי. מי שנולד חילוני, רוב הסיכויים שיישאר חילוני.
ניתן כמובן תמיד לומר שהסיבה לכך היא שהצד השני דפוק, ואם אתה מתחיל דפוק אתה גם תישאר שם. ושני הצדדים אומרים את זה פעמים רבות בפה מלא. אמירה זו, מתעלמת במידה רבה מן העובדה שבכל קבוצות האוכלוסיה המשמעותיות יש אנשים אינטליגנטים, מוכשרים, עצמאיים (לא בפיזור שווה בכל הקבוצות) וכו'. אין זה אומר שלא ניתן "לדפוק" גם אותם מגיל צעיר, אבל לי נראה שקיומים אמור לערער את הבטחון שבו נאמרת האמירה הזו.

בתור מי שניצב כרגע בין שני העולמות, אני מעריך שאם היו מערבבים קצת את שתי הקערות, ומאפשרים לאנשים לחוות באופן ממשי את מה שחווים אנשים בצד השני, היו הרבה הפתעות. אנשים רבים היו מוצאים עצמם עשוקים, כי מעולם לא חוו באופן אמיתי את האפשרות בצד השני (וייתכן שלא ניתן לחוות אותה בלי לגדול שנים בתוך העולם האחר).
מדוע למשל אנשים חילוניים בד"כ לא חווים "השגחה פרטית" ברוח מה שתארתי לעיל? קיימות שתי אפשרויות. או מכיוון שמגיל צעיר לא אפשרו להם לפתח אותה, כשהיא בעצם כח טבעי, חוש אנושי שצריך ביטוי בשביל להתקיים. או מכיוון שלא הרגילו אותם להזות אותה, מה שכן הרגילו אנשים דתיים. לא קל לדעת מראש תשובה אמיתית.

ואחרי ההקדמה הארוכה אני מגיע להתיחסות שלי לדף: הוא בוחן דברים מחוץ להקשר שלהם, ושם הם תמיד יראו פתטיים ומוזרים.
רני, כשהזמנת את החוברת, כנראה שחמדת לצון. אני תוהה האם הרגשת באותו רגע שאתה תולש אלמנט ממארג עשיר שכל חלקיו מקיימים יחסי גומלין, ואין יכולת סבירה להבין אותו כשלעצמו.
אינני טוען שכל אחד צריך לרוץ ולעבור טבילה ארוכה בצד השני. לא חייבים לנסות כל דבר, וברירת ההתנסויות שלנו היא בחירה כמו כל בחירה. אבל עליך לדעת בבירור שאם לא היית שם, אין לך מושג. נסיון לשפוט הוא בד"כ איוולת.

אחרי הדברים הנ"ל שהם עיקר מה שרציתי לומר, אתיחס ספציפית לחלק מההערות.
א. הניסוי על הנכרי מתאפשר מכך שבמסורת היהודית, הנכרי - מי שאינו יהודי, חייב בשבע מצוות בני נח ותו לא. בפרט, האיסור לגלח את הזקן לא חל עליו לא מפני שהוא לא מכיר בו אלא מפני שהאיסור מלכתחילה לא פונה אליו.
ב. לגבי הזעזוע מן הצדדים הפלאסטיים. אני חושב שהוא תגובה רגשנית לא ענינית. ברור שניסויים כאלו בדיוק, יחד עם האלמנטים הפלאסטיים ואף קיצוניים הרבה יותר, מתבצעים למשל בידי חברות מסחריות שמספקות את המוצרים שכלנו צורכים. למשל החברות שמייצרות מכונות גילוח, כנראה עושות ניסויים שנראים בדיוק כמו מה שתואר לעיל. זה נצרך בתעשיה שכלנו נהנים ממנה, ו"המנוסה" מקבל שכר, ומסתכל על הפרוצדורה כפרוצדורה רפואית.
ג. אבל כן מותר להסתמך על מטורף\שקרן מברוקלין שטוען שהוא המשיח מי שמכיר ולו מעט את אישיותו ופעלו של הרבי האחרון של חב"ד, לא יכול שלא להבחין בשטחיות הקיצונית של התאור הזה. בהחלט, ההתרחשות סביב "משיחיותו", בפרט לאחר מותו, מעוררת סימני שאלה כבדים. לסכם את דמותו בשקרן/מטורף הוא מעשה לא אינטליגנטי. אלא שאני חושב, שהבעיה היא לא באינטליגנציה של בערך מוחלט, אלא בנסיון לשפוט דבר מחוץ להקשרו. (ו בערך מוחלט, השתמשתי בדבריך כדוגמא, אתה עשוי להיות אדם מצוין, אנא אל תראה בדברי השתלחות אישית).

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי עברתי_במקרה* » 02 ספטמבר 2009, 16:22

לפי הקבלה אין ענין להאריך את שיער הראש לגברים (רק כשאדם מקבל על עצמו להיות נזיר-שביהדות זה לא נחשב מעלה גדולה כ"כ)
רק את הזקן.
שיער הראש קשור לדין והזקן לחסד.

בהקשר לציטוט של צפריר בתחילת העמוד:
"פורסם בדיקת מספר ניסיונות שנערכו על נוכרי ערבי (ההדגשה שלי) בירושלים, הבדיקות נעשו בחושים טבעיים בלבד, ראיה ומישוש. הסיבה לכך: אמיתיות, מבחינת "אין דין אלא מה שעיניו רואות", כמו כן אין להסתמך על אמינות הגוי (ההדגשה שלי)."
  1. אני מניחה שהבדיקות לא נעשו בכורח מן הסתם, אלא בדיקה פשוטה לאחר הגילוח.
  2. לפי ההלכה היהודית - אין להסתמך על אדם לא יהודי לעדות, אני חושבת שזהו כלל גורף לכל התחומים (כשרות, פלילים וכו')
אני מקוה שאני לא טועה או מטעה.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי בערך_מוחלט* » 02 ספטמבר 2009, 14:38

אסור להסתמך על הנוכרי, אולי הוא שם זקן נוכרי.
אבל כן מותר להסתמך על מטורף\שקרן מברוקלין שטוען שהוא המשיח.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי אהבת_עולם* » 01 ספטמבר 2009, 19:52

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי ניק_מצחיק* » 23 נובמבר 2006, 07:00

"ביונקים הזכר הוא המין היפה"?
פעמיים סלט: קודם כל זוויג (gender) ולא מין (species).
חוץ מזה: אין בהכרח קשר בין הזוויג היפה (במובן של הזוויג הפסיבי בבחירת בני זוג) לבין איברים מיותרים בגוף (כמו רעמה). הרבה מאד פעמים האיברים המיותרים מטרתם לשמש נשק במאבקים עם פרטים אחרים מאותו הזוויג. קרני האייל, צבת הסרטן, אולי גם רעמת האריה, לא יודע. הזכרים רבים ביניהם ומי שמנצח מקבל את הנקבות (ואין לנקבות שום יכולת בחירה, לפעמים). חברות פטריארכליות כאלה יש אצל שימפנזים, גורילות, בבונים ואין סיבה להניח שאצל קרובם הקרוב ביותר - אנחנו - זכרים התחילו לפתח איברים מיותרים בשביל להרשים נקבות. ומהו החזה הנשי, על כל תפארתו, אם לא משהו לעשות בו רושם? בשביל להניק מספיקה פיטמה...
אם כבר, נשמעו טענות שאצלנו האיבר המיותר הוא המוח. טענה תומכת: בחורות באופן כמעט עיקבי טוענות שאינטליגנציה וחוש הומור הן מהתכונות הכי סקסיות, ואנחנו לא באמת צריכים כזה מוח גדול בשביל להסתדר בטבע. טענת נגד: גם לבחורות יש מוח גדול (אבל אין להן שער על הפנים או רעמה). אבל, הוא בממוצע קצת יותר קטן., אז אולי בכל זאת...
ואיך, איך, איך אפשר לקרוא לאיבר שמטרתו השגת נקבות איבר מיותר?!?

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי דרור_כמון* » 22 נובמבר 2006, 10:10

רציתי להחיות קצת את הדף הזה מאחר שאחרי כמעט חודשיים של גידול וטיפוח זקני, גילחתי אותו.
הרגשה מאוד אמביולנטית,
הרגשתי איך כוחי זונח אותי אט אט, לא בצורה כזו דרמטית, אבל איך יוצאת לה האנרגיה,
רציתי לנסות להבין (מאחר ולסביבה ולחברה שבה אני חי היה משקל לא קטן בהחלטה לגלח) למה באופן כללי יש חשש/פחד אולי יראה ברגע שהם רואים זקן, מה בגלל סיבות דתיות, ישר עולה לו החשש שהנה הבן-אדם חוזר בתשובה?

אני זוכר שבגיל 6 אמרתי לאמא שלי שאני רוצה זקן, במשך ימים ארוכים היא ניסתה להסביר לי שזה לא יילך, צריך לחכות, זה עדיין לא הזמן, ואני התעקשתי, עד שבסוף עלה לה רעיון ויום אחד היא אמרה לי אתה יודע מה היום מתחילים לגדל, והתחלתי.

אלא,

שגדלתי והגעתי לגיל שמתחילים להתגלח ונכנסתי למסלול...
בתקופה האחרונה ככה בלי לחשוב הרבה התחלתי לגדל, והתגובות מהסביבה התחילו להגיע...

אז אני שואל, צריך סיבה? הרי כשילד רוצה משהו הוא לא צריך להתחיל להכין מסכת הסברים, נכון?
הרי אם הייתי אומר "שלום, חזרתי בתשובה, בגלל זה הזקן" היה הרבה יותר פשוט, לא?

שאלות היפותטיות, אני יודע.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי תוספות_יוםטוב* » 01 יוני 2003, 00:37

לילה טוב ! תודה!!!

ענת, וואללה! איזה קטע... רוב הידע שלי על הפאות והשיער וכל זה נובע מעבודת הסיכום שכתבתי לרוני מירקין על עיצוב הלבוש הגברי בתקופות אלו. הקורס איתה היה אחת מהחוויות היותר מאירות עיניים שהיו לי (אינטלקטואלית, לפחות...). העולם פיצפון!!!

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי מיה_גל* » 31 מאי 2003, 12:41

לסינים לא ממש צומח זקן...

ואגב, בפילוסופיה הסינית יש התייחסות לשיער הגוף המשוייך לריאות ולשיער הראש המשוייך לכליות. אין התייחסות לזקן (עד כמה שידוע לי).
הכליות הן אלה שמזינות את העובר ולכן בחברה הסינית המסורתית, נשים הרות גילחו את ראשן כדי שלא יגזול אנרגיה מהכליות.

ובלי שום קשר - גבר מזוקן באמת מזכיר לי אריה, מלך. מאד גברי בעיני להיות מזוקן.
אני יודעת שזה עשוי להשמע לא ממש פמיניסטי, אבל זה מה יש....

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי ענת_שן_לוי* » 31 מאי 2003, 01:39

אגב האם יש גברים שלא צומח להם זקן או שגם כל ילידי השבטיים האפריקאים והדרום אמריקאים מתגלחים? מהתוכניות בערוץ 8 הם תמיד נראים חלקים למשעי. רק האבוריג'ינים מופיעים שם תמיד עם זקנים.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי ענת_שן_לוי* » 31 מאי 2003, 01:35

בשמת, יאיר, אתם צודקים! טעות לעולם חוזרת.
יאיר, גם אני חבקתי פעם את הטוטם של מקסיקו... אבל כנראה שאחרי עשרים שנה וילד - נהיה לי סלט בראש.
למדתי "תולדות הבגד" אצל רוני מירקין. היא עוד קיימת?

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי לילה_טוב* » 29 מאי 2003, 15:45

יאיר, ה"הרצאות" שלך מרתקות, גם בדפים אחרים, תמשיך, ושאף אחד לא יעצור אותך!

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי שרה* » 29 מאי 2003, 07:56

אוף! למה מתקרחים בראש איפה שרוצים את השיער! היה נחמד אם היו מתקרחים בזקן והשיער היה נשאר עבות!

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי צפריר_שפרון* » 29 מאי 2003, 02:35

שרה,
הכי נוח היה לי אם לא היה גדל לי שיער על הפנים ואז לא הייתי צריך להתגלח או ללכת עם זקן. מאידך אני מאוד אוהב את הזקן שלי במיוחד כאשר אני מהורהר.
לגבי שיער הראש, תהליך דלול השיער בעצומו כאשר דווקא אני אוהב את תחושת השיער הארוך.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי צפריר_שפרון* » 29 מאי 2003, 02:18

יאיר,
החסד הוא האחד, המוחלט, המקיף. ממנו מתפצלים עמדות שונות, דרכים שונות, פנים ייחודיות. זוהי המשכות הדין מהחסד.
כולנו בני אנוש - האנושות אם כך מייצגת את המאוחד - החסד המקיף. כל אחד מאתנו כשהוא מייצג את הפן ייחודי - נמצא מייצג את הדין.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי שרה* » 29 מאי 2003, 01:42

מה יותר נוח בבחינה פראקטית:
ללכת עם שיער ארוך ובלי זקן
או ללכת מגולח עם זקן ארוך?

אם יותר נוח פרצוף מגולח אז.. היי זה נראה לא פייר לבקש מכל הגברים לגדל זקנים ארוכים אם הם מעדיפים לגדל את השיער ולגלח את הפנים!
ולמה שהאשה תכסה את הראש, ומה אם זה מאד לא נוח לה ללכת כל היום עם ראש מכוסה?

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי תוספות_יוםטוב* » 29 מאי 2003, 00:29

ענת , הפאה הלבנה (המפודרת) שאת מתייחסת אליה היא תוצר מובהק של המאה ה-18. לפני כן (במאות ה-16 וה-17) הגברים הלכו עם שיער טבעי ארוך פזור. גם הנשים הלכו ללא פאות - אבל עם שיער אסוף. מבחינת מלכי צרפת - הפאות נחו על ראשיהם של לואי ה-15 (בעיקר פאות לא לבנות) וה-16 (בעיקר לבנות).
ה"שינוי הדראסטי" הוא בעיקר תוצר של המהפכה הצרפתית - עת עולם ערכים אריסטקורטי (שיצר דגם גברי "מקושט" ו"מצועצע") ערוף-ראש פינה מקומו לתרבות בורגנית (שהמודל הגברי שלה היה, כאמור, "פשוט", "צנוע" ו"יעיל"). או אז גם קיצרו גברים שיערם.

צפריר , למה התכוונת ב"לעולם נמשך הדין מתוך החסד"??

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי בשמת_א* » 28 מאי 2003, 17:49

לואי ה-14 בכלל לא קשור לרנסנס.
הרנסנס היה במאה ה-15 בערך, ולואי ה-14 בחצי השני של המאה ה-17.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי אנג'ליק* » 28 מאי 2003, 17:32

שאחד ממסמליה המובהקים הוא לואי ה-14

גני ורסאי הם אחת העדויות המובהקות לכך (- צמחיה בצורות הנדסיות).

>אנג'ליק נהנית לראות שמלכות צרפת בתקופת לואי מלך השמש חודרת לדף נוסף ב"באופן טבעי".
ומברכת: המשיכו ככה הלאה באשר תלכו נלך <

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי צפריר_שפרון* » 28 מאי 2003, 15:39

דין - הפיזי, היחסי זה שאינו מוחלט. ריבוי. הפרדה. גבול.
חסד - המוחלט, האחדות, המקיף.

לעולם נמשך הדין מתוך החסד.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי ענת_שן_לוי* » 28 מאי 2003, 15:00

אני חושב שהשינוי הדראסטי נעשה במהלך המאה ה-19, אבל יכול להיות שאני טועה.
אכן אתה קצת טועה:
את השינוי הדראסטי מתאים יותר לייחס לתקופת הרנסנס (מאה 16) שאחד ממסמליה המובהקים הוא לואי ה-14. אז גם גברים וגם נשים חבשו פיאות של שיער לבן (!) אני מניחה שהצבע הלבן נבחר בשל היותו מלאכותי ביותר על אנשים צעירים, ולא בגלל הערצת הזקנה.
הרנסנס בכלל מאופין בהפיכת האדם למרכז היקום ובנסיונות השתלטות האדם על הטבע. גני ורסאי הם אחת העדויות המובהקות לכך (- צמחיה בצורות הנדסיות).
משלב זה הגנדרנות נתפסת באופן גורף יותר כ"נשית" ורק נשים התחילו ללבוש בגדים צבעוניים ומנופחים וסגנונות שיער מפותחים
ורק שכחת את המחוך שגם הגביל את נשימתה ותנועתה... כחלק מתהליך הפיכת האשה לאוביקט, לאביזר נוי...

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי תוספות_יוםטוב* » 28 מאי 2003, 13:31

מייק - הקונספט של שיער קצר לגברים הוא די מודרני בתרבות המערבית. למעשה, לאורך רוב התקופות בתרבות המערב גברים היו אלו שהילכו עם שיער ארוך ופזור - בעוד נשים כיסו אותו, אספו אותו, קלעו אותו לצמות וכו'. אני חושב שהשינוי הדראסטי נעשה במהלך המאה ה-19, אבל יכול להיות שאני טועה. המאה ה-18 הייתה בעיקר בסימן הפאות - גם לגברים - שהיו מסולסלות וארוכות בתחילת המאה ועם "קוקו" קצר יותר בסופה. נראה לי שמראה השיער ה"קצר" לגבר (או לפחות שיער שהוא לא מעבר לכתפיים, מן "קארה" קצר כזה) צומח במאה ה-19 כחלק מהאתוס הבורגני החדש שדורש מהגבר להיות יעיל, צנוע, חסכן - ולהתנגד לגנדרנות שבשיער הארוך. גם הלבוש הגברי הופך להיות הרבה פחות צבעוני ומצועצע - והחליפה השחורה נכנסת לאופנה. משלב זה הגנדרנות נתפסת באופן גורף יותר כ"נשית" ורק נשים התחילו ללבוש בגדים צבעוניים ומנופחים וסגנונות שיער מפותחים. בתקופות קודמות בהחלט ניתן לראות מצב שבו הגבר הוא ה"מנופח" וה"תרנגולי" ואילו האשה לבושה באופן הרבה יותר פשוט ופחות "מרשים" - כפי שציינת.
באופן מפתיע - קיים יחס מעניין בתרבות הלבוש הגברית במערב במאות ה-17,18,19 בין פאות לזקנים. באופן גורף (ואני עושה כאן הכללה) מרגע שגברים החלו ללכת עם פאות מנופחות - הם החלו ללכת בלי זקנים. לאחר שהפאה יצאה מהאופנה - הזקן והשפם חזרו להם. האם הם אלמנטים מתחרים (במשיכת תשומת הלב, למשל)?

אם פי 3 -
"דין" בקבלה הוא מושג רחב יותר מאשר "חוק" ולמעשה הוא כולל רשת של מונחים הקשורים זה לזה ואנאלוגיים זה לזה (הייתי אומר שהרבה מונחים קבליים עובדים ככה - יותר מאשר שהם "מסמנים" משמעות אחת הם מתפקדים כסוג של "אשכול" הקשרים). סביב המונח של ה"דין" (שנקרא גם "גבורה") מתקשרים המונחים הבאים, בין השאר: תנועה של צמצום (להבדיל מתנועת ההתרחבות / התפשטות של החסד), יסוד האש (להבדיל מהחסד המשול למים), תחושת היראה (חסד

אהבה), צד שמאל (חסד

ימין), התכונה של ה"כלי" ויכולתו להכיל (החסד קשור יותר לשפע ה"אור" שאותו יש להכיל) - וככזה הוא גם הצד ה"תחתון", המקבל. במובנים רבים, ה"תפקיד" של הדין הוא לבנות גבולות וכלים (ע"י תנועת הצמצום) שיוכלו להכיל את האורות (וכנראה שכאן גם נכנס מושג החוק). מכאן הקשר לעניין ה"קבלה" ולתפיסת הדין כ"נשי" (שוב, פטריארכליות, פטריארכליות...)
לגבי האדום והכחול - לא יודע. זו באמת האסוציאציה שלי. הוא בגלל האש והמים. אולי בכלל בגלל האיקונוגראפיה הנוצרית שהפכה את הצבע הכחול למסמל של "טוהר" ו"שמימיות" - ואת האדום למסמל של "גופניות", "ארציות" וגם "יצריות".

<יאיר מרצה הרבה יותר מדי. שמישהו יעצור אותו, בבקשה!>

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי אם_פי_3* » 28 מאי 2003, 07:54

דין זה לא חוק? מה הקשר של זה ליצריות (או לאדום)? או לקבלה (במובך ההפוך לנתינה)?
מה הקשר בין חסד למושגים - כחול, בהירות, קור ותבונה?
>אם פי 3 חושפת את בורותה ברבים<

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי מייק* » 28 מאי 2003, 05:54

שתי הערות:
  1. תמיד הטרידה אותי המחשבה איך התגלחו הגברים של עמי הקדם, בטרם היות תער משוכלל לכל משפחה. והרי ודאי נפצעו רבות. וזה מזכיר לי שגם בצעירותי, בטרם שוכללו סכיני הגילוח ומכונות הגילוח, היה כל גילוח כרוך בפציעות, ובין אביזרי הגילוח היתה תמיד גם "אבן", היינו חומר עוצר שטפי-דם קטנים.
  2. הנה גישה מעניינת שרכשתי ממורה דגול לביולוגיה, מנחם דור: באופן טבעי הרי ביונקים, על כל מיניהם (כולל "נזר הבריאה") הזכר הוא "המין היפה". הן הוא הנושא עליו אברים ותוספות מיותרים, רק כדי להרשים את הנקבה. ראה רעמת האריה, למשל. וכך גם באדם, השער בפנים ובראש (שאין לו כל תפקיד פונקציונלי פרט לעשיית רושם על נקבות) מפואר יותר בזכר.
וצריך להבין, כי להיות "המין היפה" זו לא מחמאה, אלא להפך: כי המין היפה הוא המין העומד לבחירה ולשיפוט מתוך השוואת יופיו של פרט אחד ליופיו של פרט אחר. ומשמעות הדבר שהמין היפה הוא המין הנבחר, ואילו האחר, הלא-יפה, הוא המין הבוחר, המין השופט.
והנה, בתרבות שלנו (פרט לחריגים, ויסלחו לי כל החריגים מבטהובן עד רני) הפכו את היוצרות: הגברים מקצצים ב... שערם (היש לזה קשר לנושא "מגדר ומילה"???), ואילו הנשים מגדלות ומטפחות את שערן. וכך בתרבות שלנו נחשבות הנשים למין היפה, בניגוד למה שנוצרנו באופן טבעי.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי תוספות_יוםטוב* » 28 מאי 2003, 01:40

צפריר וענת - :-)

אם פי 3 - גם אני הופתעתי בהתחלה, אבל צריך לזכור ש: א. מדובר בתרבות פטריארכלית. ב. ה"חסד" קשור לאנרגיות של "נתינה", הענקת שפע וכו' - בעוד ה"דין" קשור לאנרגיות של "קבלה", היות הצד הפסיבי (כביכול או לא כביכול) וכו'. העמדה של האשה כ"כלי" והאיש כ"מעניק" (גם באקט המיני) מתחברת לזה. ג. חשבי, למשל, על קישור הצבע האדום (דם, יצריות, דין) לנשים והכחול (שמיים, בהירות, קור, תבונה) לגברים - משום מה זה יכול להסתדר אינטואיטיבית. ד. הפן ה"רגשי" שנחשב ל"נשי" יותר איננו בהכרח זהה ל"חסד" - יכולות להיות בו הרבה אנרגיות "דיניות".

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי ענת_שן_לוי* » 28 מאי 2003, 00:47

אני לא יודעת איך זה עם זקן )-:
אך בנעורי הפרועים גילחתי את ראשי כמה פעמים בצורות כאלו ואחרות, והתחושה היתה מאד משונה. גם התחושה בעור הקרקפת וגם אנרגטית. מצד אחד היתה תחושה של התנקות ומצד שני תחושה של אבדן כוח.

ובאשר לגילוח, הסרת ומריטת שיער בכל מקום אחר בגוף, נשים רבות נוטות אחר הדין ולא אחר החסד...

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי אם_פי_3* » 27 מאי 2003, 16:26

באופן אינטואיטיבי (בניגוד למושכל) הייתי דווקא מקשרת נשים לחסד, וגברים לדין (בתפיסה המסורתית). למה להיפך?

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי צפריר_שפרון* » 27 מאי 2003, 11:10

יאיר,
זה מעניין מה שאתה אומר, שכן אני נוהג שיער ארוך (מה שנותר) וזקן שפעם אחת סיפרתי וסדרתי - ומיד ניחמתי על כל.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי עין_הסערה* » 27 מאי 2003, 08:19

יאיר - זה מסביר למה נשים מצוות לכסות את הראש.
צפריר - אני חייבת לציין שתמיד דמיינתי אותך עם זקן.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי תוספות_יוםטוב* » 27 מאי 2003, 00:43

אני מניח שישנם תפיסות קבליות שיעשו קשר בין היותה של האשה הצד שקשור יותר ל"דין" (בניגוד לגבר - המקושר ל"חסד") לבין היותה זו שמאריכה שיער (כצפוי, גברים המחזיקים בתפיסות שכאלו ידאגו ששיער ראשם יהיה קצוץ טוב-טוב ושזקנם ישפע כדבעי.)

לגבי נשים עם זקנים - עד כאן ידיעתי משגת.

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי אם_פי_3* » 27 מאי 2003, 00:19

האם מעלות אלה תופסות גם עבור נשים??

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי עז_תמהה* » 25 מאי 2003, 16:09

האם מדובר גם על זקן של תייש ?

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי תוספות_יוםטוב* » 25 מאי 2003, 14:15

אם אני לא טועה, הקבלה (או לפחות - התפיסות הקבליות שאני מכיר) רואה בשערות הזקן ביטוי למשיכת שפע חסדים (אני מניח שאני מערבב פה מושגים על ימין ועל שמאל - ולערבב ימין ושמאל זה בלאגן גדול בקבלה!!!).
לכן מן הראוי להצמיחם, בניגוד לשערות הראש, אגב, שהם משיכת שפע דינים - עניין לא רצוי ללא ספק. (אני חושב).

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי ורד_לב* » 25 מאי 2003, 11:40

הסיקים מאמינים ששיערות הגוף והראש הם קדושות. הן משווים את השערות לערוצים של אור וע"כ לפי אמונתם אסור לגעת בכלל בשערות שבכל הגוף. לכן הם אינם מסתפרים אף פעם (מכירים את כיסוי הראש הסיקי? בד מלופף מסביב לראש. יש צבעים שונים לפי אזורים והשתייכות, אם אינני טועה. אבל מה יש מתחת לכיסוי?....) ואינם מתגלחים.
יש להם 4 דברים שהם חייבים לשאת איתם עליהם כל הזמן (כחלק מהאמונה הדתית שלהם) אחד מהם זה מסרק! יש להם מסרקי עץ קטנים וחמודים שהם תוקעים בשיער, או בכיסוי שמתחתיו. (אגב, דבר נוסף מה-4 זה חרב. זוהי כת של לוחמים במקור. כיום זה רק סמלי, כמובן, אבל חרב חרב!).

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי אביב_חדש* » 24 מאי 2003, 13:22

נותר לי רק לחפש ספר קדוש ראוי לשמו.
מה זאת אומרת? הגליון האחרון של באופן...

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי ענת_שן_לוי* » 24 מאי 2003, 11:58

מי העיז לגעת בנוכרי ערבי ולמשש אותו?

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי אביב_חדש* » 24 מאי 2003, 11:11

ואני חשבתי שמדברים על זקֶנים...

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי אישה_אחת* » 24 מאי 2003, 09:36

חשבתי שניסויים עושים רק על בע'ח... :-S
פעם מישהו אמר לי, "אם לא היינו יהודים הינו נאצים..."

המעלה והחיוב בגידול הזקן

על ידי רני_כשר* » 23 מאי 2003, 21:55

בעלון השבועי של חב"ד "שיחת הגאולה" www.hageula.com מצאתי הפנייה לחוברת שנשלחת לכל המעוניין על מעלת הזקן (לכל המעוניין - טל' 04-6543298).
ביקשתי - וקיבלתי.
והרי אני, כבעל זקן עבות (שכבר לא מגרד) בן חמש שנים, מחפש כל הזמן את הסיבות האמיתיות לכך שאני מגדלו בחיבה ובאהבה, מקפיד קלה כחמורה שלא להעלות עליו מספריים או תער או חו"ח (ישמור השם) מכונת גילוח.
ובכן, מצאתי סיבות שונות ורבות.
בכל מקרה, במבוא, מופיעות הסיבות האמיתיות למעשי - והרי הן לפניכן:
"כאן יש להדגיש את פסקו הנחרץ של האדמו"ר הצמח-צדק. הוא פוסק באופן חד משמעי שקיים איסור מוחלט לגזור את הזקן ואף לנגוע בו (כלומר אסור גם לסדרו מעט) ויתר על כן, האדמו"ר מדגיש ששערות הזקן הן קדושות עד שאסור להשליך שערות זקן שנשרו, אלא יש להטמינם בין דפי ספר קדוש".
טוב, נותר לי רק לחפש ספר קדוש ראוי לשמו (יש הצעות?).
לא אוכל להביא כאן את כל הכתוב, כולל הפניות וציטוטים, אולם בכל זאת צדה את עיני הרגישה פסקה מאוד מטרידה.
בדיון המדבר על הסיבות מדוע מכונת גילוח היא אפילו גרועה מתער (השימוש בתער אסור משום "לא תשחית" ו"לא תגלחו" (ויקרא כ"א ה')) משום שלאחר הגילוח במכונת גילוח, העור נעשה חלק (ומגולח, כמובן), אולם "עצם הגילוח עמוק יותר, עד אשר גם צמיחת השערות מתאחרת בשימוש במכונה זו יותר מתער".
ועכשיו - הפיסקה ה"מטרידה".
"זאת ועוד - בחוברת ("הלכה למעשה" מס' 4 תשל"ב, היוצא לאור ע"י מכון טכנולוגי לבעיות הלכה עיר הקודש י-ם ת"ו) פורסם בדיקת מספר ניסיונות שנערכו על נוכרי ערבי (ההדגשה שלי) בירושלים, הבדיקות נעשו בחושים טבעיים בלבד, ראיה ומישוש. הסיבה לכך: אמיתיות, מבחינת "אין דין אלא מה שעיניו רואות", כמו כן אין להסתמך על אמינות הגוי (ההדגשה שלי).

חזרה למעלה