טוב, עכשיו התעצבנתי מהדיון בדף
דפקט קיבוצי, אז אני אשאר אלמוני להפעם. אני לא מסכים למחוק את הדף הזה, כי אז אין לי איפה להגיד את זה.
מה נסגר אתכם יא קיבוצניקים?!?!
אתם באמת "לא יכולים להעלות על דעתכם" ילדות מחורבנת בעיר עם כל התיאורים המזעזעים שתיארתם???
כאילו, אין אונסים? אין התעללויות מיניות בתוך ומחוץ למשפחה? אין בגידות? אין מכות והשפלה ובעיטות לפנים עד זוב דם? אין התאבדויות? אין אלימות במשפחה? אין מחלות נפש? תגידו תודה ששלחו אתכם לישון במקום אחר כשאבא שלכם אנס את אמא או שתה או עשה סמים או פירק לשכן את הפנים כי הוא תפס אותו עם עדנה מאחורי המכבסה.
לא מכירים בסבל שלכם?! איפה אתם חיים? אתם חוטאים באותו דבר! אף לא אחד לא אמר שלא היה נורא.
רק אתם. על אחרים.
דוגמיות:
אז נכון שנער\ה בעיר יכלו לסבול מאיש זה או אחר אבל לסבול מכל הקהילה? כי אתה לא מדבר "בשפתה"?
או-אה... מתחשק לי לצחוק מרוב שמתחשק לי לבכות.
מכל הכיתה, כל המורים, כל המשפחה, הבניין וכל האין-חברים.
כל מי ששייך לעולם של ילד קטן. זה מספיק "כל הקהילה" בשבילכם?
שלא לדבר על זה שלפחות היתה לכם קהילה. זה בדיוק כמו להגיד "אולי אמא שלכם בעיר היתה ממש דפוקה, אבל לפחות היא ישנה איתכם באותו בית כל לילה." שמישהו אמר שם.
אז לפחות היתה לכם קהילה, אולי היא היתה דפוקה, אבל לפחות היתה לכם קהילה.
_זאת שאלה קצת משונה. ברור שזה לא היה מתרחש, כי זה התרחש רק בקיבוצים.
[אבל ברור שגם בעיר יכולים להתרחש דברים לא נעימים, שלא לדבר על ילדים שגדלים כיום בעזה, למשל.]_
מה? מה הדברים האפלים האלה שהתרחשו "רק" בקיבוצים? איזה דירוג סבל יש פה? מי בתחרות אתכם בכלל?
הייתם ילדים, וחוויה של ילד היא מוחלטת וחסרת פרופורציה ל"מציאות" אחרת, גרועה יותר או פחות. בעזה, בקונגו, בוארשה או בגבעת ברנר.
ורק ילדים בעזה יותר מסכנים? באמת חסרים ילדים בתל אביב או בראשון לציון שלהעביר אותם עכשיו כמו שהם ללינה משותפת היה מציל להם את החיים?
אז אני מבין אתכם, ולא מתיימר
בכלל להבין אתכם. נשבע לכם! אני מבין כי אני מבין סבל בכל איבר בגוף שלי, ולא מבין כי לא הייתי בחיים שלי בקיבוץ.
אבל מאיפה החוצפה להגיד משהו על החוויה העירונית הכללית? להגיד שהיא בהכרח היתה יותר טובה כי היו אלטרנטיבות וישנו באותו בית עם ההורים? חוץ מזה שזה הדשא של השכן, "אתם" לא יודעים עליה
כלום ברמת הפרט או הכלל. "אתם" מעידים בעצמכם שבדיוק הייתם עסוקים בלהיות בגהינום שלכם, אז איך "אתם" יודעים כל כך טוב? בגלל החבר הרענני שלכם מדובדבן?
שבעיר יש יותר חופשיות למצוא מסגרות חברתיות אלטרנטיביות. בין אם זה להתחבר לילדים אחרים בשכונה, בשכונה אחרת, ללכת לבית ספר אחר, או ללכת לחוגים בשעות הצהריים וכדומה.
אהא. יש היו ויהיו מסגרות אלטרנטיביות לאלפים. אלא שכשאתה ילד, אתה לא ממש יושב ומחפש לך קהילה אחרת באינטרנט. אתה לא אומר "נמאס לי מילדי רחוב וייצמן 42. אני חושב שאני אמצא לי קהילה אחרת מעבר לרחוב בויצמן 43". קודם כל, כי הילדים בויצמן 43 הולכים איתך לאותו בית ספר ותופסים אותך כל יום ברבע לשתים עשרה כשאתה מנסה לברוח מבית ספר בלי לפגוש אותם, ומפרקים אותך במכות. ואז אתה מגיע הביתה זב דם עם סימנים כחולים וחול בפה בראש ובעיניים, ואמא שלך שאין לה כסף לקנות לך אוכל נכנסת באמאמשלך על זה שקרעו לך את התיק כשבעטו בך, ואיך היא תקנה לך עוד תיק עכשיו? אבל בגלל שאתה בעיר, אז במקום להיות בטראומה ומצוקה, אתה פשוט ישר רץ לאינטרנט (מתי הייתם ילדים? בשנות השישים? שבעים?) ומחפש בית ספר אחר. סליחה, אני עושה הפסקה להתפוצץ מצחוק.
איזה בית ספר אחר איזה?! מי יקח אותך לשם? מי יעביר אותך בית ספר? אפילו היום קשה לעבור יסודי, אז לפני שלושים ארבעים שנה? ומי ישנה כתובת בשביל זה אמא שלך הסכיזופרנית? אז נכון, אמא היתה יותר קרובה אליך. אבל מצד שני, ממש לא היו חסרות אמהות לא כשירות. ממש לא.
ממש לא.
על כל אונס קבוצתי בשומרת היו רעי חורבים שרצחו בשביל "לראות איך זה" ודרק רוטים שנרצחו בגלל שטויות. מספיק עם ההתממות.
חברות וחברים שלי היו בורחים אליי הביתה כל יום מגיל ארבע, כדי לא לחזור הביתה לאבא השיכור שלהם או לדוד האנס שלהם.
כשלילד רע, זה רע. זה בכלל לא משנה ובכלל לא מעניין מה היה לילד אחר. בזה זה מתחיל ובזה זה נגמר.
אני לא מנסה להגיד שמי שגדל בעיר סבל יותר. להיפך. אני מנסה להגיד שמי שסבל סבל. זה הכל. לא יותר לא פחות. וזה לא מועיל לאף אחד לצייר תמונה ורודה של הצד השני.
הרבה קיבוצניקים מתקוממים
ו-ב-צ-ד-ק מתמונת הקיבוצניק המיתולוגי יוצא סיירת מטכ"ל עם בלוריתו המתנפנפת, ומה שאני שומע בתיאורים מעל זה את תמונת העירניק הבטוח ובעל האפשרויות הבלתי מוגבלות.
אבא שלך נכנס לך לתחתונים? אין בעיה! תעברי שכונה. הילד של השכן תופס אותך בין הפחים ובועט לך בפנים כמעט כל יום? אין בעיה! תעבור בית ספר. לאמא אין כסף לקנות עפרונות אז היא מבקשת בסתר מהשכנה שלפני שהיא זורקת את הקצרים שתתן לה שהילדה תוכל לכתוב עם משהו בכיתה? את מתביישת ללכת לחברים כי אין לך בגדים בלי חורים? תחליפי מחוג קרמיקה לחוג פסנתר וכל הבעיות יפתרו.
וכולם שם יושבים במקהלה ואומרים "נכון... נכון..." מישהו טרח לשאול? אז הנה גם אני אומר נכון נכון. בחיי. לא היו לכם אפשרויות והמצב היה בטטה.
אבל גם בעיר לא היה משהו. תנסו לדבר על עצמכם ולא עליי.
טוב, עכשיו התעצבנתי מהדיון בדף [po]דפקט קיבוצי[/po], אז אני אשאר אלמוני להפעם. אני לא מסכים למחוק את הדף הזה, כי אז אין לי איפה להגיד את זה.
מה נסגר אתכם יא קיבוצניקים?!?!
אתם באמת "לא יכולים להעלות על דעתכם" ילדות מחורבנת בעיר עם כל התיאורים המזעזעים שתיארתם???
כאילו, אין אונסים? אין התעללויות מיניות בתוך ומחוץ למשפחה? אין בגידות? אין מכות והשפלה ובעיטות לפנים עד זוב דם? אין התאבדויות? אין אלימות במשפחה? אין מחלות נפש? תגידו תודה ששלחו אתכם לישון במקום אחר כשאבא שלכם אנס את אמא או שתה או עשה סמים או פירק לשכן את הפנים כי הוא תפס אותו עם עדנה מאחורי המכבסה.
לא מכירים בסבל שלכם?! איפה אתם חיים? אתם חוטאים באותו דבר! אף לא אחד לא אמר שלא היה נורא. [b]רק אתם[/b]. על אחרים.
דוגמיות:
[u]אז נכון שנער\ה בעיר יכלו לסבול מאיש זה או אחר אבל לסבול מכל הקהילה? כי אתה לא מדבר "בשפתה"?[/u]
או-אה... מתחשק לי לצחוק מרוב שמתחשק לי לבכות.
מכל הכיתה, כל המורים, כל המשפחה, הבניין וכל האין-חברים. [b]כל[/b] מי ששייך לעולם של ילד קטן. זה מספיק "כל הקהילה" בשבילכם?
שלא לדבר על זה שלפחות היתה לכם קהילה. זה בדיוק כמו להגיד "אולי אמא שלכם בעיר היתה ממש דפוקה, אבל לפחות היא ישנה איתכם באותו בית כל לילה." שמישהו אמר שם.
אז לפחות היתה לכם קהילה, אולי היא היתה דפוקה, אבל לפחות היתה לכם קהילה.
_זאת שאלה קצת משונה. ברור שזה לא היה מתרחש, כי זה התרחש רק בקיבוצים.
[אבל ברור שגם בעיר יכולים להתרחש דברים לא נעימים, שלא לדבר על ילדים שגדלים כיום בעזה, למשל.]_
מה? מה הדברים האפלים האלה שהתרחשו "רק" בקיבוצים? איזה דירוג סבל יש פה? מי בתחרות אתכם בכלל?
הייתם ילדים, וחוויה של ילד היא מוחלטת וחסרת פרופורציה ל"מציאות" אחרת, גרועה יותר או פחות. בעזה, בקונגו, בוארשה או בגבעת ברנר.
ורק ילדים בעזה יותר מסכנים? באמת חסרים ילדים בתל אביב או בראשון לציון שלהעביר אותם עכשיו כמו שהם ללינה משותפת היה מציל להם את החיים?
אז אני מבין אתכם, ולא מתיימר [b]בכלל[/b] להבין אתכם. נשבע לכם! אני מבין כי אני מבין סבל בכל איבר בגוף שלי, ולא מבין כי לא הייתי בחיים שלי בקיבוץ.
אבל מאיפה החוצפה להגיד משהו על החוויה העירונית הכללית? להגיד שהיא בהכרח היתה יותר טובה כי היו אלטרנטיבות וישנו באותו בית עם ההורים? חוץ מזה שזה הדשא של השכן, "אתם" לא יודעים עליה [b]כלום[/b] ברמת הפרט או הכלל. "אתם" מעידים בעצמכם שבדיוק הייתם עסוקים בלהיות בגהינום שלכם, אז איך "אתם" יודעים כל כך טוב? בגלל החבר הרענני שלכם מדובדבן?
[u]שבעיר יש יותר חופשיות למצוא מסגרות חברתיות אלטרנטיביות. בין אם זה להתחבר לילדים אחרים בשכונה, בשכונה אחרת, ללכת לבית ספר אחר, או ללכת לחוגים בשעות הצהריים וכדומה.[/u]
אהא. יש היו ויהיו מסגרות אלטרנטיביות לאלפים. אלא שכשאתה ילד, אתה לא ממש יושב ומחפש לך קהילה אחרת באינטרנט. אתה לא אומר "נמאס לי מילדי רחוב וייצמן 42. אני חושב שאני אמצא לי קהילה אחרת מעבר לרחוב בויצמן 43". קודם כל, כי הילדים בויצמן 43 הולכים איתך לאותו בית ספר ותופסים אותך כל יום ברבע לשתים עשרה כשאתה מנסה לברוח מבית ספר בלי לפגוש אותם, ומפרקים אותך במכות. ואז אתה מגיע הביתה זב דם עם סימנים כחולים וחול בפה בראש ובעיניים, ואמא שלך שאין לה כסף לקנות לך אוכל נכנסת באמאמשלך על זה שקרעו לך את התיק כשבעטו בך, ואיך היא תקנה לך עוד תיק עכשיו? אבל בגלל שאתה בעיר, אז במקום להיות בטראומה ומצוקה, אתה פשוט ישר רץ לאינטרנט (מתי הייתם ילדים? בשנות השישים? שבעים?) ומחפש בית ספר אחר. סליחה, אני עושה הפסקה להתפוצץ מצחוק.
איזה בית ספר אחר איזה?! מי יקח אותך לשם? מי יעביר אותך בית ספר? אפילו היום קשה לעבור יסודי, אז לפני שלושים ארבעים שנה? ומי ישנה כתובת בשביל זה אמא שלך הסכיזופרנית? אז נכון, אמא היתה יותר קרובה אליך. אבל מצד שני, ממש לא היו חסרות אמהות לא כשירות. ממש לא. [b]ממש לא[/b].
על כל אונס קבוצתי בשומרת היו רעי חורבים שרצחו בשביל "לראות איך זה" ודרק רוטים שנרצחו בגלל שטויות. מספיק עם ההתממות.
חברות וחברים שלי היו בורחים אליי הביתה כל יום מגיל ארבע, כדי לא לחזור הביתה לאבא השיכור שלהם או לדוד האנס שלהם.
[b]כשלילד רע, זה רע.[/b] זה בכלל לא משנה ובכלל לא מעניין מה היה לילד אחר. בזה זה מתחיל ובזה זה נגמר.
אני לא מנסה להגיד שמי שגדל בעיר סבל יותר. להיפך. אני מנסה להגיד שמי שסבל סבל. זה הכל. לא יותר לא פחות. וזה לא מועיל לאף אחד לצייר תמונה ורודה של הצד השני.
הרבה קיבוצניקים מתקוממים [b]ו-ב-צ-ד-ק[/b] מתמונת הקיבוצניק המיתולוגי יוצא סיירת מטכ"ל עם בלוריתו המתנפנפת, ומה שאני שומע בתיאורים מעל זה את תמונת העירניק הבטוח ובעל האפשרויות הבלתי מוגבלות.
אבא שלך נכנס לך לתחתונים? אין בעיה! תעברי שכונה. הילד של השכן תופס אותך בין הפחים ובועט לך בפנים כמעט כל יום? אין בעיה! תעבור בית ספר. לאמא אין כסף לקנות עפרונות אז היא מבקשת בסתר מהשכנה שלפני שהיא זורקת את הקצרים שתתן לה שהילדה תוכל לכתוב עם משהו בכיתה? את מתביישת ללכת לחברים כי אין לך בגדים בלי חורים? תחליפי מחוג קרמיקה לחוג פסנתר וכל הבעיות יפתרו.
וכולם שם יושבים במקהלה ואומרים "נכון... נכון..." מישהו טרח לשאול? אז הנה גם אני אומר נכון נכון. בחיי. לא היו לכם אפשרויות והמצב היה בטטה.
אבל גם בעיר לא היה משהו. תנסו לדבר על עצמכם ולא עליי.