על ידי אורלי_נ* » 20 מאי 2014, 02:34
אני מנסה לחזור לכתוב ומודה שדעתי מוסחת.
רציתי מקודם לכתוב ממה שאני יודעת על הקשר שבין תסכול לאגרסיביות.
יש כל כך הרבה דברים שקשה מאוד להעביר בצורה שתהיה ברורה ומובנת, במיוחד בהתכתבות. יש לי גם עדיין תחושה שרעיון ההורה האלפא מעורר התנגדות מסוימת ואני מצליחה להבין למה.
נראה לי שאני אכתוב על זה קודם, או לפחות אנסה.
בשביל זה אני צריכה לקפוץ קדימה ואם משהו לא מובן בבקשה תשאלו כדי שאוכל להסביר.
כשהתינוק נולד לרוב ההורים קל לספק את הצרכים המידיים והברורים שלו. להאכיל, לחמם, להרגיע וכו. בדרך כלל, אם לא נקשיב לכל מיני "עצות מומחים" נצליח וגם די בקלות לענות על כל הדרישות של התינוק. הבעיה מתחילה, כשאנחנו לא רואים מספיק אימהות סביבנו ואת ההתמודדויות שלהן עם התינוקות שלהן. רובנו לא ממש יודעים איך תינוקות מתנהגים לפני שיש לנו אחד או לפעמים אפילו כמה. אנחנו מקבלות את הרושם מהסביבה שתינוק אמור לאכול בתדירות מסוימת, לישון מספר שעות ביום ובגיל 3 שבועות לפתח בעיית גזים (ולסיים עם זה בגיל 3 חודשים). לפעמים התרחיש הזה באמת מצליח אבל לרוב התינוק לא קרא את הספר שאימא שלו קראה ולכן הוא לא כל כך יודע איך להתאים את עצמו למה שכתוב שם. זה קשה. אני לא יודעת כמה מכן נולדו אימהות מושלמות מהרגע הראשון אבל אני יודעת על עצמי שממש לא הייתי שם. זו אחת הסיבות שאני משתדלת להתבונן וללמוד כל הזמן. הרבה פעמים ברור לי שכרגע מה שאני יודעת מספיק עבורי ועבור ילדי ולפעמים יש תקופות שאני מרגישה צורך להרחיב את הידיעות שלי ובדרך כלל בזמנים האלו אני גם מגלה מחשבות חדשות שבאמת משמעותיות עבורי.
כשהילד גדל טיפה והופך לפעוט מתחילות הרבה מהבעיות. הקושי גדל. הסביבה שאנו חיים בה לא תומכת ולא מעודדת סבלנות, בלשון המעטה. מספיק שנלך עם פעוט בן שנתיים למסעדה והוא יחווה תסכול שימצא את דרכו החוצה בהתבטאות אגרסיבית כלשהי, ומיד אנחנו ממהרים להסות אותו למען שלוות הנפש של הסועדים בשולחן הסמוך, המלצרית הנבוכה וחמותנו המצקצקת.
אבל מה, זה לא ממש עובד. הקטנצ'יק לא באמת מבין את כל ההסברים הארוכים והמלומדים שלנו מדוע עליו לשבת עם מפית על הצוואר כרגע וללגום בעדינות מרק מהכפית שאנחנו מגישים לו. לפעמים באמת הכל עובר בשלום יחסית, אבל הרבה יותר פעמים אנחנו נאלצים לרסן אותו ולכוון אותו באמצעים שמסבירים לו חד משמעית שכרגע יוצא ממנו משהו שאנחנו לא מוכנים לקבל, שאין לנו עבורו מקום. כמובן שבילד זה מעורר תסכול עוד יותר גדול ומחאתו מתגברת, ואנחנו בתגובה מתוסכלים מאוד מכל הסיטואציה. לפעמים אנחנו אשכרה מצליחים להעביר את המסר בצורה כל כך ברורה שהילד נכנע בשלב מוקדם ולא מפגין התנהגות מרדנית כמעט בכלל. יש שיגידו שהילד מחונך. שהנה, נהדר, עובדה שזה עבד. בחלק מארצות אירופה אפשר לראות בקלות ילדים בכל גיל יושבים בצורה מופתית ליד שולחנות ערוכים שכל הכלים שעליהם נשארים מסודרים ושלמים עד לתום הארוחה. איך זה קורה? אני לא יודעת. בטח שאני לא יכולה לומר מה גורם לזה ומה ההשפעה של זה על הילד. אני כן יודעת שאיכשהו עם כל הבלאגן שלנו ו"חוסר התרבות" הישראלית אנחנו מגדלים פה דורות של אנשים מבריקים ויצירתיים יותר מכל מקום אחר בעולם. להרגשתי, ואולי אני ממש טועה לא מדובר בילדים שונים או בהורים שיש להם יכולת הכלה יוצאת דופן ולא מעוררים בילד אפילו טיפת רצון נגדי. וכבר אמרנו שרצון נגדי הוא ברכה. הוא הפרי של ההיקשרות. התהוות של אדם חדש בשלביה הראשונים.
המצב הזה מאוד מאוד קשה. הציפיות שיש לחברה מסביב היום בשילוב עם אורח החיים הבלתי אפשרי, המרוץ לקריירה, שעות העבודה הבלתי נגמרות, יוקר המחייה המטורף והרצון לתת לילדים את הטוב ביותר גובים מחיר. נוצר מעין מעגל- הפעוט מתחיל להביע דעה ואנחנו בתגובה, מבולבלים. מצד אחד, אנחנו רוצים להקשיב ללב, להגיב ברכות, בסבלנות, עם זמן. מצד שני, הכל לוחץ. אין זמן. לכל אחד יש מה לומר ועצה להשיא. אלפי ספרים בנושא חינוך וגידול ילדים. אינספור גישות. פתאום אנחנו, ההורים, לא בטוחים בכלל מה נכון. פעם אנחנו מתנהגים כך ופעם אחרת לגמרי. גם הילד מבולבל. הילד מחפש ביטחון, מחפש איזושהי וודאיות ברורה שיוכל להתאים את עצמו אליה אבל לא תמיד היא בנמצא. פתאום הילד "בודק גבולות". אני לא חושבת שהילד מונע מדחפים שכאלו בכלל. אני חושבת שהוא יותר מבקש להבין בצורה ברורה מי מכוון אותו, ומה הדרך. הוא בכלל לא יודע שהוא עושה את זה. אין פה מניפולציות ואין פה בכוונה. יש פה צורך של הלב שלו, צורך קיומי לדעת שיש יד שמחזיקה אותו חזק תמיד, שמלווה אותו בדרך כל הזמן עד שהוא יחליט בעצמו שהוא מוכן לעזוב אותה ולצעוד לבד.
זה מזכיר לי זוג מכרים שלנו, שהבכור שלהם חופף בגיל לבכור שלנו. הילד הזה איחר מעט בהתפתחות שלו ביחס לסטנדרט. בגיל שנה וכמה חודשים, אולי שנה וחמש הוא לא עמד עדיין ללא תמיכה. פעם בילינו את השבת יחד. בזמן שהאבא ישב על הרצפה, התינוק זחל אליו, החזיק בו ונעמד. האבא חייך ולקח את היד של הילד בידו, עד לאותו הזמן הילד אחז לאבא בכתפו. הילד נדרך מיד. יכולתי לחוש בזה. אבא אמר לו, איזה יופי אתה עומד! קדימה, תעמוד לבד! ולקח את ידו מתוך ידו של הפעוט. הילד מיד התיישב. לא נפל, התיישב. האבא היה לא מבסוט. הוא היה מאוכזב. הילד שלו לא עומד עדיין והוא כמעט בן שנה וחצי. האבא הזה, לא מבין בכלל לדעתי מהו המסר או יותר נכון המסרים הרבים שהוא מעביר לילד כשהוא מגיב כך. הוא לא חושב על זה שהילד לא יכול לעמוד לבד כרגע ויהי מה. הוא לא מבין שכשהוא שומט את ידו מיד הילד, הוא משאיר אותו להתמודד לגמרי לבד איפה שהוא פשוט לא מוכן, במקום שהוא צריך את אבא, סומך עליו, מצפה ממנו להיות עבורו. וכבונוס, הוא גם מאכזב את אבא. מה שהאבא הזה חושב, זה מה שאמרו לו בטיפת חלב. שהילד מתקרב לגבול המקובל שבו מצפים מילד ללכת בכוחות עצמו. ככה גם הסבתות, השכנים, הגננת, המוכר במכולת. כמעט כולם. האבא הזה דואג עכשיו, משהו מעט שונה בילד שלי, איך אני עוזר לו להתגבר על המכשול הזה? הקולות מבחוץ כל כך חזקים שהוא לא שומע את ליבו לפעמים, אלא רק את הקולות המפחידים האלו והוא פועל מתוך פחד.
אני בספק אם מישהו יכול להתחמק מהקולות האלו לחלוטין. אם יש הורה שבשום שלב, אפילו לא לרגע נתן לדעות של אחרים להשתלט עליו אפילו לזמן קצר.
ככל שהילד גדל, מתחיל איזשהו פער להיווצר. הילד מביע התנגדות לדברים, רצון משלו ואנחנו לא תמיד מצליחים להגיב ברוגע וסבלנות, גם אנחנו נכנסים לתסכול. לפעמים הילד מתחיל להפגין אגרסיביות, התקפי זעם ארוכים (שיכולים גם לנבוע מאפיו הספציפי של הילד) בכי, דרישה לקבל אהבה שלמה דווקא כשקשה לנו להעניק אותה. הוא לוחץ לנו על כפתורים, מעמת אותנו, אבל לא בכוונה. הדינמיקה הזו, מרחיקה את ההורה. זה קשה מאוד להתמודד עם ילד שעל פניו נראה כאילו לא אכפת לו מאתנו, עושה לנו דווקא, סוחט אותנו כשכל מה שאנחנו רוצים זה לגדל אותו בשלווה. הרי לא לשם כך הבאנו אותו לעולם? אבל זה חשוב להבין, התקשרות היא הדדית. כשאנחנו לא מקבלים את האיתותים הנכונים להתקשרות האינסטינקט שלנו לא מופעל כמו שצריך. הרבה יותר קל להתייחס ברוך וחמלה והכלה לילד שאהבתו אלינו גלויה וברורה. זה לא משהו שאנחנו יכולים לשלוט בו. זה אינטואיטיבי. כאשר הילד לא מספק את צרכיו ההיקשרותיים של ההורה, להורה קשה לחוש את אותם רגשות רכים שחשובים כל כך לשני הצדדים. במיוחד אם נוסיף במקרה הזה קשיים מצד הילד, ילד שלא מנשק, ילד שנרתע ממגע, ילד שלא מחייך אליך הרבה, שלא אומר לך שהוא אוהב אותך. אני יודעת כי אני חוויתי את זה. בתחילת חייו של בני הבכור הוא הפגין את כל ההתנהגויות האלו. מלבד החשש שזה העלה בליבי, מלבד המוח שפעל בקדחתנות להבין מה לא בסדר הלב סבל. למה אני לא מאוהבת בו בטירוף? למה אני רואה אותו "כמו שהוא" ולא כאילו הוא נסיך מהאגדות כמו שחברות שלי ראו את ילדיהן? אבל אני אוהבת אותו. מאוד. אני חולה עליו! אז למה יש לי רגשות אשם?
לוקח זמן לנשום פנימה ולהבין ששום דבר מזה לא קשור אלי, וגם להאמין בזה.
לפעמים אנחנו לא מצליחים, לא בהתחלה ואז הבעיות מחמירות. כי ההתקשרות נחלשת, הילד וההורה מתרחקים במקום להתקרב ולחזק אותה. הילד יפגין יותר תסכול, יותר אגרסיביות, לפעמים אדישות, ימנע מלשתף אותנו בדברים, ברצונות, במחשבות, בתחושות, ואנחנו מצדנו נתרחק עוד יותר ואפילו נתבלבל, פעם נפגין קשיחות ופעם רכות, פעם נציב גבולות ופעם נכיל בסבלנות. אם אנחנו מבולבלים, אז מה עם הילד? אם אנחנו לא מצליחים להגיע למנוחה, איך נשרה אותה עליו? זה קורה כי גם אנחנו זקוקים לאיתותים הנכונים שיפעילו אצלנו את אינסטינקט ההיקשרות שכל כך חשוב לקיום שלנו. גם אנחנו מפחדים להיפגע.
גם אנחנו מונעים ע"י הרגשות של הילדות שלנו, שצצים ועולים, לפעמים תחושות של חוסר קבלה, חוסר אהבה, ההרגשה שאין עבורנו מקום בטוח, שאין מי שמאושר עד גדותיו מקיומנו. זה דוחק אותנו לפינה ואנחנו נסגרים, מתקשים לראות את הקריאה לקירבה, את ההזמנה להקשר, לאהוב.
זה דורש תעצומות נפש ומוכנות לעבודה, נכונות לקחת סיכון שניפגע, שאולי לא ניענה מיד כפי שאנחנו רוצים. שליבנו יכאב. שנהיה חשופים.
אנחנו כהורים חייבים לדעת שגם אם הילד שלנו לא מראה את זה בקלות כרגע, הוא אוהב אותנו בכל ליבו. אהבה מוחלטת ועצומה, שמחכה להזמנה להתקיים. אנחנו התשובה לכל שאלותיו, פחדיו וכאביו. זה מעניק לנו את העוצמה הדרושה להורות אותו.
זה נותן לנו את הסבלנות הדרושה לפתוח את ליבו, ולחבר אותו לליבנו.
אני מנסה לחזור לכתוב ומודה שדעתי מוסחת.
רציתי מקודם לכתוב ממה שאני יודעת על הקשר שבין תסכול לאגרסיביות.
יש כל כך הרבה דברים שקשה מאוד להעביר בצורה שתהיה ברורה ומובנת, במיוחד בהתכתבות. יש לי גם עדיין תחושה שרעיון ההורה האלפא מעורר התנגדות מסוימת ואני מצליחה להבין למה.
נראה לי שאני אכתוב על זה קודם, או לפחות אנסה.
בשביל זה אני צריכה לקפוץ קדימה ואם משהו לא מובן בבקשה תשאלו כדי שאוכל להסביר.
כשהתינוק נולד לרוב ההורים קל לספק את הצרכים המידיים והברורים שלו. להאכיל, לחמם, להרגיע וכו. בדרך כלל, אם לא נקשיב לכל מיני "עצות מומחים" נצליח וגם די בקלות לענות על כל הדרישות של התינוק. הבעיה מתחילה, כשאנחנו לא רואים מספיק אימהות סביבנו ואת ההתמודדויות שלהן עם התינוקות שלהן. רובנו לא ממש יודעים איך תינוקות מתנהגים לפני שיש לנו אחד או לפעמים אפילו כמה. אנחנו מקבלות את הרושם מהסביבה שתינוק אמור לאכול בתדירות מסוימת, לישון מספר שעות ביום ובגיל 3 שבועות לפתח בעיית גזים (ולסיים עם זה בגיל 3 חודשים). לפעמים התרחיש הזה באמת מצליח אבל לרוב התינוק לא קרא את הספר שאימא שלו קראה ולכן הוא לא כל כך יודע איך להתאים את עצמו למה שכתוב שם. זה קשה. אני לא יודעת כמה מכן נולדו אימהות מושלמות מהרגע הראשון אבל אני יודעת על עצמי שממש לא הייתי שם. זו אחת הסיבות שאני משתדלת להתבונן וללמוד כל הזמן. הרבה פעמים ברור לי שכרגע מה שאני יודעת מספיק עבורי ועבור ילדי ולפעמים יש תקופות שאני מרגישה צורך להרחיב את הידיעות שלי ובדרך כלל בזמנים האלו אני גם מגלה מחשבות חדשות שבאמת משמעותיות עבורי.
כשהילד גדל טיפה והופך לפעוט מתחילות הרבה מהבעיות. הקושי גדל. הסביבה שאנו חיים בה לא תומכת ולא מעודדת סבלנות, בלשון המעטה. מספיק שנלך עם פעוט בן שנתיים למסעדה והוא יחווה תסכול שימצא את דרכו החוצה בהתבטאות אגרסיבית כלשהי, ומיד אנחנו ממהרים להסות אותו למען שלוות הנפש של הסועדים בשולחן הסמוך, המלצרית הנבוכה וחמותנו המצקצקת.
אבל מה, זה לא ממש עובד. הקטנצ'יק לא באמת מבין את כל ההסברים הארוכים והמלומדים שלנו מדוע עליו לשבת עם מפית על הצוואר כרגע וללגום בעדינות מרק מהכפית שאנחנו מגישים לו. לפעמים באמת הכל עובר בשלום יחסית, אבל הרבה יותר פעמים אנחנו נאלצים לרסן אותו ולכוון אותו באמצעים שמסבירים לו חד משמעית שכרגע יוצא ממנו משהו שאנחנו לא מוכנים לקבל, שאין לנו עבורו מקום. כמובן שבילד זה מעורר תסכול עוד יותר גדול ומחאתו מתגברת, ואנחנו בתגובה מתוסכלים מאוד מכל הסיטואציה. לפעמים אנחנו אשכרה מצליחים להעביר את המסר בצורה כל כך ברורה שהילד נכנע בשלב מוקדם ולא מפגין התנהגות מרדנית כמעט בכלל. יש שיגידו שהילד מחונך. שהנה, נהדר, עובדה שזה עבד. בחלק מארצות אירופה אפשר לראות בקלות ילדים בכל גיל יושבים בצורה מופתית ליד שולחנות ערוכים שכל הכלים שעליהם נשארים מסודרים ושלמים עד לתום הארוחה. איך זה קורה? אני לא יודעת. בטח שאני לא יכולה לומר מה גורם לזה ומה ההשפעה של זה על הילד. אני כן יודעת שאיכשהו עם כל הבלאגן שלנו ו"חוסר התרבות" הישראלית אנחנו מגדלים פה דורות של אנשים מבריקים ויצירתיים יותר מכל מקום אחר בעולם. להרגשתי, ואולי אני ממש טועה לא מדובר בילדים שונים או בהורים שיש להם יכולת הכלה יוצאת דופן ולא מעוררים בילד אפילו טיפת רצון נגדי. וכבר אמרנו שרצון נגדי הוא ברכה. הוא הפרי של ההיקשרות. התהוות של אדם חדש בשלביה הראשונים.
המצב הזה מאוד מאוד קשה. הציפיות שיש לחברה מסביב היום בשילוב עם אורח החיים הבלתי אפשרי, המרוץ לקריירה, שעות העבודה הבלתי נגמרות, יוקר המחייה המטורף והרצון לתת לילדים את הטוב ביותר גובים מחיר. נוצר מעין מעגל- הפעוט מתחיל להביע דעה ואנחנו בתגובה, מבולבלים. מצד אחד, אנחנו רוצים להקשיב ללב, להגיב ברכות, בסבלנות, עם זמן. מצד שני, הכל לוחץ. אין זמן. לכל אחד יש מה לומר ועצה להשיא. אלפי ספרים בנושא חינוך וגידול ילדים. אינספור גישות. פתאום אנחנו, ההורים, לא בטוחים בכלל מה נכון. פעם אנחנו מתנהגים כך ופעם אחרת לגמרי. גם הילד מבולבל. הילד מחפש ביטחון, מחפש איזושהי וודאיות ברורה שיוכל להתאים את עצמו אליה אבל לא תמיד היא בנמצא. פתאום הילד "בודק גבולות". אני לא חושבת שהילד מונע מדחפים שכאלו בכלל. אני חושבת שהוא יותר מבקש להבין בצורה ברורה מי מכוון אותו, ומה הדרך. הוא בכלל לא יודע שהוא עושה את זה. אין פה מניפולציות ואין פה בכוונה. יש פה צורך של הלב שלו, צורך קיומי לדעת שיש יד שמחזיקה אותו חזק תמיד, שמלווה אותו בדרך כל הזמן עד שהוא יחליט בעצמו שהוא מוכן לעזוב אותה ולצעוד לבד.
זה מזכיר לי זוג מכרים שלנו, שהבכור שלהם חופף בגיל לבכור שלנו. הילד הזה איחר מעט בהתפתחות שלו ביחס לסטנדרט. בגיל שנה וכמה חודשים, אולי שנה וחמש הוא לא עמד עדיין ללא תמיכה. פעם בילינו את השבת יחד. בזמן שהאבא ישב על הרצפה, התינוק זחל אליו, החזיק בו ונעמד. האבא חייך ולקח את היד של הילד בידו, עד לאותו הזמן הילד אחז לאבא בכתפו. הילד נדרך מיד. יכולתי לחוש בזה. אבא אמר לו, איזה יופי אתה עומד! קדימה, תעמוד לבד! ולקח את ידו מתוך ידו של הפעוט. הילד מיד התיישב. לא נפל, התיישב. האבא היה לא מבסוט. הוא היה מאוכזב. הילד שלו לא עומד עדיין והוא כמעט בן שנה וחצי. האבא הזה, לא מבין בכלל לדעתי מהו המסר או יותר נכון המסרים הרבים שהוא מעביר לילד כשהוא מגיב כך. הוא לא חושב על זה שהילד לא יכול לעמוד לבד כרגע ויהי מה. הוא לא מבין שכשהוא שומט את ידו מיד הילד, הוא משאיר אותו להתמודד לגמרי לבד איפה שהוא פשוט לא מוכן, במקום שהוא צריך את אבא, סומך עליו, מצפה ממנו להיות עבורו. וכבונוס, הוא גם מאכזב את אבא. מה שהאבא הזה חושב, זה מה שאמרו לו בטיפת חלב. שהילד מתקרב לגבול המקובל שבו מצפים מילד ללכת בכוחות עצמו. ככה גם הסבתות, השכנים, הגננת, המוכר במכולת. כמעט כולם. האבא הזה דואג עכשיו, משהו מעט שונה בילד שלי, איך אני עוזר לו להתגבר על המכשול הזה? הקולות מבחוץ כל כך חזקים שהוא לא שומע את ליבו לפעמים, אלא רק את הקולות המפחידים האלו והוא פועל מתוך פחד.
אני בספק אם מישהו יכול להתחמק מהקולות האלו לחלוטין. אם יש הורה שבשום שלב, אפילו לא לרגע נתן לדעות של אחרים להשתלט עליו אפילו לזמן קצר.
ככל שהילד גדל, מתחיל איזשהו פער להיווצר. הילד מביע התנגדות לדברים, רצון משלו ואנחנו לא תמיד מצליחים להגיב ברוגע וסבלנות, גם אנחנו נכנסים לתסכול. לפעמים הילד מתחיל להפגין אגרסיביות, התקפי זעם ארוכים (שיכולים גם לנבוע מאפיו הספציפי של הילד) בכי, דרישה לקבל אהבה שלמה דווקא כשקשה לנו להעניק אותה. הוא לוחץ לנו על כפתורים, מעמת אותנו, אבל לא בכוונה. הדינמיקה הזו, מרחיקה את ההורה. זה קשה מאוד להתמודד עם ילד שעל פניו נראה כאילו לא אכפת לו מאתנו, עושה לנו דווקא, סוחט אותנו כשכל מה שאנחנו רוצים זה לגדל אותו בשלווה. הרי לא לשם כך הבאנו אותו לעולם? אבל זה חשוב להבין, התקשרות היא הדדית. כשאנחנו לא מקבלים את האיתותים הנכונים להתקשרות האינסטינקט שלנו לא מופעל כמו שצריך. הרבה יותר קל להתייחס ברוך וחמלה והכלה לילד שאהבתו אלינו גלויה וברורה. זה לא משהו שאנחנו יכולים לשלוט בו. זה אינטואיטיבי. כאשר הילד לא מספק את צרכיו ההיקשרותיים של ההורה, להורה קשה לחוש את אותם רגשות רכים שחשובים כל כך לשני הצדדים. במיוחד אם נוסיף במקרה הזה קשיים מצד הילד, ילד שלא מנשק, ילד שנרתע ממגע, ילד שלא מחייך אליך הרבה, שלא אומר לך שהוא אוהב אותך. אני יודעת כי אני חוויתי את זה. בתחילת חייו של בני הבכור הוא הפגין את כל ההתנהגויות האלו. מלבד החשש שזה העלה בליבי, מלבד המוח שפעל בקדחתנות להבין מה לא בסדר הלב סבל. למה אני לא מאוהבת בו בטירוף? למה אני רואה אותו "כמו שהוא" ולא כאילו הוא נסיך מהאגדות כמו שחברות שלי ראו את ילדיהן? אבל אני אוהבת אותו. מאוד. אני חולה עליו! אז למה יש לי רגשות אשם?
לוקח זמן לנשום פנימה ולהבין ששום דבר מזה לא קשור אלי, וגם להאמין בזה.
לפעמים אנחנו לא מצליחים, לא בהתחלה ואז הבעיות מחמירות. כי ההתקשרות נחלשת, הילד וההורה מתרחקים במקום להתקרב ולחזק אותה. הילד יפגין יותר תסכול, יותר אגרסיביות, לפעמים אדישות, ימנע מלשתף אותנו בדברים, ברצונות, במחשבות, בתחושות, ואנחנו מצדנו נתרחק עוד יותר ואפילו נתבלבל, פעם נפגין קשיחות ופעם רכות, פעם נציב גבולות ופעם נכיל בסבלנות. אם אנחנו מבולבלים, אז מה עם הילד? אם אנחנו לא מצליחים להגיע למנוחה, איך נשרה אותה עליו? זה קורה כי גם אנחנו זקוקים לאיתותים הנכונים שיפעילו אצלנו את אינסטינקט ההיקשרות שכל כך חשוב לקיום שלנו. גם אנחנו מפחדים להיפגע.
גם אנחנו מונעים ע"י הרגשות של הילדות שלנו, שצצים ועולים, לפעמים תחושות של חוסר קבלה, חוסר אהבה, ההרגשה שאין עבורנו מקום בטוח, שאין מי שמאושר עד גדותיו מקיומנו. זה דוחק אותנו לפינה ואנחנו נסגרים, מתקשים לראות את הקריאה לקירבה, את ההזמנה להקשר, לאהוב.
זה דורש תעצומות נפש ומוכנות לעבודה, נכונות לקחת סיכון שניפגע, שאולי לא ניענה מיד כפי שאנחנו רוצים. שליבנו יכאב. שנהיה חשופים.
אנחנו כהורים חייבים לדעת שגם אם הילד שלנו לא מראה את זה בקלות כרגע, הוא אוהב אותנו בכל ליבו. אהבה מוחלטת ועצומה, שמחכה להזמנה להתקיים. אנחנו התשובה לכל שאלותיו, פחדיו וכאביו. זה מעניק לנו את העוצמה הדרושה להורות אותו.
זה נותן לנו את הסבלנות הדרושה לפתוח את ליבו, ולחבר אותו לליבנו.