על ידי דודה_דו* » 11 ספטמבר 2005, 17:11
דף בלוג
אני מעלה על הכתב הרהורים שתקפו אותי לאחרונה, עם חזרָתי לעבוד במערכת החינוך. זו לא עמדה מגובשת לטובת החינוך הביתי, או נגד מערכת החינוך, אלא מחשבות וסימני שאלה לגבי איך המערכת עובדת, והאם אני יכולה להרגיש יותר שלמה עם מה שאני עושה שם, כחלק ממנה, אף על פי שזה נוגד לעתים את מה שאני מאמינה בו.
בעבר עבדתי לאורך שנה וחצי כמטפלת בגן חובה קיבוצי. היה מקסים ונהדר, ומאוד אהבתי את העבודה. לאחרונה, עם סיום הלימודים לתואר ראשון בחינוך מיוחד ואמנות, חזרתי למערכת החינוך הקיבוצית, עדיין כמטפלת, הפעם עם גילאי 3 פלוס מינוס.
הפעם זה מרגיש שונה.
לא נראה לי שזה בהשפעת הלימודים, זה גם לא ממש נסיון החיים שצברתי בינתיים - אולי 'נסיון אחייניות' יהיה יותר מדוייק. אני חושבת שמאז שאני דודה לשתי פֵיות מדהימות - הילדות של
ה עוגיה (שנתים וחצי ו- 8 חודשים), אני רואה את הילדוּת, הגדילה וההתפתחות באופן אחר.
אני אסביר:
האחייניות שלי הן ילדות טבע. כאלה שגדלות בבית, מסתובבות ערומות, נוגעות בחיים וטועמות אותם (תרתי משמע) כמעט מבלי שיגבילו אותן. ועל אף שלקח לי זמן להתרגל לרעיון, אני רואה כמה טוב זה עושה להן, כמה זה נכון, ואיך הסקרנות שלהן באה על סיפוקה מכל הגירויים הטבעיים שסביבן.
והנה אני מוצאת את עצמי בגנון ? 25 זאטוטים מקסימים, שמחים, מלאי אנרגיות, ואני אחת מתוך 4 אנשי צוות (3 מטפלות וגננת) שעליהן להשליט
סדר בבלגאן ? וכאן מתחיל החלק הבעייתי. כל שמחת החיים הזאת, והדחף לגלות ולחקור, כל התכונות המדהימות האלה שבאות לילדים בכזאת טבעיות - כל אלו מהווים סוג של מכשול (עבורנו ? המטפלות) בדרך לסדר. וכשאת בתוך זה, את לא רואה את זה. את יודעת שיש לך גן לתחזק: נקיונות, מטבח, ארוחות, כלים... וכן, יש שם גם 25 ילדים, שאין לך יותר מדי זמן אליהם, וברוב הזמן שכן יש לכם יחד, את עסוקה בלנזוף בהם, ולהגביל אותם ? כי אי-אפשר, פשוט בלתי אפשרי לתת לכל אחד לעשות מה שהוא רוצה. התנאים לא מאפשרים זאת. הם לא מתקרבים ללאפשר זאת. וכמעט בזה זה מסתכם: כ'אשת חינוך', בזמן הקצוב שיש לי עם הילדים, אני עסוקה ב
הצבת גבולות. וזה מתסכל. מתסכל יותר מאי פעם, אולי כי בעבר לא ממש ראיתי את זה (לא היה לי למה להשוות). אני מוצאת את עצמי, אחרי יום עבודה, משחזרת את היום שהיה ואת הדיאלוגים שלי עם הילדים ? מנסה לדמיין שאחד מהם זו האחיינית שלי, הקטנה והעדינה, ופשוט מזדעזת מעצמי.
ואני מזכירה שמדובר בגן קיבוצי ? כזה שנחשב כיום, לפחות ככל הידוע לי, לאלטרנטיבה המושקעת (והיקרה), כשמדובר בבחירת מסגרת חינוכית לילד. אני לא מנסה לדמיין איך פועל גן של 30 ילדים עם גננת אחת וסייעת אחת. (בעצם אני לא צריכה לדמיין ? יצא לי לעבוד, ימים ספורים, בגן כזה. ממש מזמן. ואני לא זוכרת ילדים ? אני זוכרת מגב וסחבה. בחיי).
אני אתן דוגמא קטנה, אפיזודה מיום טיפוסי בגנון, כדי להמחיש על מה אני מדברת...:
ארוחת צהריים. בשולחן שלי 7 ילדים. מתיישבים ומחכים ל'בתאבון' מפי הגננת, ובינתיים משחקים עם הצלחת והמזלג: מנפנפים במזלג, הופכים את הצלחת ומכים בה. איזה מקסים ? הם חוקרים את הסביבה, הם חווים אותה דרך כל החושים... לצערי אני לא יכולה לאפשר זאת. הנפנוף במזלג מסוכן, תיכף מישהו פה ייפגע. והרעש ? אי אפשר עם הרעש. 25 ילדים בחלל אחד קטן זה ה-מון רעש. מתחילה לקחת את המזלגות לאלו ש'לא יודעים מה עושים עם מזלג' (GOD, זה יצא מהפה שלי??), מעירה לאלו שלא יושבים יפה על הטוסיק, וכל זה עוד לפני שהארוחה התחילה. עוד מילה על הרעש: הרעש הזה, באופן טבעי, קיים בגן כל היום, כל הזמן ? מלבד, אולי, בזמן מנוחת הצהריים (גם לזה עוד נגיע). הרעש הזה מאלץ אותי לצעוק. לא מתוך כעס, לא כדי להפחיד ? פשוט כדי שישמעו אותי. אבל זה לא נשמע טוב וזה לא מרגיש טוב.
בחזרה לארוחה. יש לנו זמן קצוב, וגם הסבלנות של הילדים קצובה. בזמן הזה צריך להספיק להציע לכל אחד מהילדים מכל המבחר שעל השולחן, לשים בצלחות, לוודא שכולם אוכלים (ולזכור מי אכל מה, כי אחה"צ ההורים ישאלו) לוודא שכולם שותים את כל המים (סוגיה בפני עצמה), בין לבין לנסות לאכול גם משהו בעצמי, והכי חשוב ? להשליט סדר, כן?
אבל מה לעשות שכל כך כיף לצייר עם הרוטב הסגול של הסלק על השולחן, לזרוק קצת אורז לתוך כוס המים ולראות מה קורה לו, לשחק עם האטריות ובכלל ? לאכול בידיים, זה כל כך כיף (מי כמוני יודעת)... למה אני צריכה להמציא איזה מבט קשוח ולאסור עליהם לעשות את כל הדברים המעניינים האלה???? למה... כי אין ברירה. אוף. באמת שאין ברירה.
ואין בכלל מה לדבר על התעניינות בכל אחד ואחת, יחס אישי, ושיחת חולין ביני לבין הילדים בזמן הזה ? לצערי, זה כמעט ולא מתאפשר. יש יותר מדי התעסקות במותר ואסור ? בעיקר באסור.
זאת דוגמא די מייצגת, שמשקפת את הקונפליקט שאני מתמודדת איתו בימים אלו. אני מגיעה בבוקר לגן, לוקחת נשימה עמוקה, וחושבת לעצמי שהיום אני אצליח למצוא את האיזון בין מה שמצפים ממני לעשות, לבין מה שאני חושבת שנכון לעשות, ואמצא את הכוחות לבצע את זה, בהתחשב בנסיבות. זה מעייף ומטריד, אני מסיימת את היום נטולת אנרגיות, אבל זה חשוב לי מספיק כדי להמשיך לנסות
[po]דף בלוג[/po]
אני מעלה על הכתב הרהורים שתקפו אותי לאחרונה, עם חזרָתי לעבוד במערכת החינוך. זו לא עמדה מגובשת לטובת החינוך הביתי, או נגד מערכת החינוך, אלא מחשבות וסימני שאלה לגבי איך המערכת עובדת, והאם אני יכולה להרגיש יותר שלמה עם מה שאני עושה שם, כחלק ממנה, אף על פי שזה נוגד לעתים את מה שאני מאמינה בו.
בעבר עבדתי לאורך שנה וחצי כמטפלת בגן חובה קיבוצי. היה מקסים ונהדר, ומאוד אהבתי את העבודה. לאחרונה, עם סיום הלימודים לתואר ראשון בחינוך מיוחד ואמנות, חזרתי למערכת החינוך הקיבוצית, עדיין כמטפלת, הפעם עם גילאי 3 פלוס מינוס.
הפעם זה מרגיש שונה.
לא נראה לי שזה בהשפעת הלימודים, זה גם לא ממש נסיון החיים שצברתי בינתיים - אולי 'נסיון אחייניות' יהיה יותר מדוייק. אני חושבת שמאז שאני דודה לשתי פֵיות מדהימות - הילדות של [po]ה עוגיה[/po] (שנתים וחצי ו- 8 חודשים), אני רואה את הילדוּת, הגדילה וההתפתחות באופן אחר.
אני אסביר:
האחייניות שלי הן ילדות טבע. כאלה שגדלות בבית, מסתובבות ערומות, נוגעות בחיים וטועמות אותם (תרתי משמע) כמעט מבלי שיגבילו אותן. ועל אף שלקח לי זמן להתרגל לרעיון, אני רואה כמה טוב זה עושה להן, כמה זה נכון, ואיך הסקרנות שלהן באה על סיפוקה מכל הגירויים הטבעיים שסביבן.
והנה אני מוצאת את עצמי בגנון ? 25 זאטוטים מקסימים, שמחים, מלאי אנרגיות, ואני אחת מתוך 4 אנשי צוות (3 מטפלות וגננת) שעליהן להשליט [b]סדר בבלגאן[/b] ? וכאן מתחיל החלק הבעייתי. כל שמחת החיים הזאת, והדחף לגלות ולחקור, כל התכונות המדהימות האלה שבאות לילדים בכזאת טבעיות - כל אלו מהווים סוג של מכשול (עבורנו ? המטפלות) בדרך לסדר. וכשאת בתוך זה, את לא רואה את זה. את יודעת שיש לך גן לתחזק: נקיונות, מטבח, ארוחות, כלים... וכן, יש שם גם 25 ילדים, שאין לך יותר מדי זמן אליהם, וברוב הזמן שכן יש לכם יחד, את עסוקה בלנזוף בהם, ולהגביל אותם ? כי אי-אפשר, פשוט בלתי אפשרי לתת לכל אחד לעשות מה שהוא רוצה. התנאים לא מאפשרים זאת. הם לא מתקרבים ללאפשר זאת. וכמעט בזה זה מסתכם: כ'אשת חינוך', בזמן הקצוב שיש לי עם הילדים, אני עסוקה ב [b]הצבת גבולות[/b]. וזה מתסכל. מתסכל יותר מאי פעם, אולי כי בעבר לא ממש ראיתי את זה (לא היה לי למה להשוות). אני מוצאת את עצמי, אחרי יום עבודה, משחזרת את היום שהיה ואת הדיאלוגים שלי עם הילדים ? מנסה לדמיין שאחד מהם זו האחיינית שלי, הקטנה והעדינה, ופשוט מזדעזת מעצמי.
ואני מזכירה שמדובר בגן קיבוצי ? כזה שנחשב כיום, לפחות ככל הידוע לי, לאלטרנטיבה המושקעת (והיקרה), כשמדובר בבחירת מסגרת חינוכית לילד. אני לא מנסה לדמיין איך פועל גן של 30 ילדים עם גננת אחת וסייעת אחת. (בעצם אני לא צריכה לדמיין ? יצא לי לעבוד, ימים ספורים, בגן כזה. ממש מזמן. ואני לא זוכרת ילדים ? אני זוכרת מגב וסחבה. בחיי).
אני אתן דוגמא קטנה, אפיזודה מיום טיפוסי בגנון, כדי להמחיש על מה אני מדברת...:
ארוחת צהריים. בשולחן שלי 7 ילדים. מתיישבים ומחכים ל'בתאבון' מפי הגננת, ובינתיים משחקים עם הצלחת והמזלג: מנפנפים במזלג, הופכים את הצלחת ומכים בה. איזה מקסים ? הם חוקרים את הסביבה, הם חווים אותה דרך כל החושים... לצערי אני לא יכולה לאפשר זאת. הנפנוף במזלג מסוכן, תיכף מישהו פה ייפגע. והרעש ? אי אפשר עם הרעש. 25 ילדים בחלל אחד קטן זה ה-מון רעש. מתחילה לקחת את המזלגות לאלו ש'לא יודעים מה עושים עם מזלג' (GOD, זה יצא מהפה שלי??), מעירה לאלו שלא יושבים יפה על הטוסיק, וכל זה עוד לפני שהארוחה התחילה. עוד מילה על הרעש: הרעש הזה, באופן טבעי, קיים בגן כל היום, כל הזמן ? מלבד, אולי, בזמן מנוחת הצהריים (גם לזה עוד נגיע). הרעש הזה מאלץ אותי לצעוק. לא מתוך כעס, לא כדי להפחיד ? פשוט כדי שישמעו אותי. אבל זה לא נשמע טוב וזה לא מרגיש טוב.
בחזרה לארוחה. יש לנו זמן קצוב, וגם הסבלנות של הילדים קצובה. בזמן הזה צריך להספיק להציע לכל אחד מהילדים מכל המבחר שעל השולחן, לשים בצלחות, לוודא שכולם אוכלים (ולזכור מי אכל מה, כי אחה"צ ההורים ישאלו) לוודא שכולם שותים את כל המים (סוגיה בפני עצמה), בין לבין לנסות לאכול גם משהו בעצמי, והכי חשוב ? להשליט סדר, כן?
אבל מה לעשות שכל כך כיף לצייר עם הרוטב הסגול של הסלק על השולחן, לזרוק קצת אורז לתוך כוס המים ולראות מה קורה לו, לשחק עם האטריות ובכלל ? לאכול בידיים, זה כל כך כיף (מי כמוני יודעת)... למה אני צריכה להמציא איזה מבט קשוח ולאסור עליהם לעשות את כל הדברים המעניינים האלה???? למה... כי אין ברירה. אוף. באמת שאין ברירה.
ואין בכלל מה לדבר על התעניינות בכל אחד ואחת, יחס אישי, ושיחת חולין ביני לבין הילדים בזמן הזה ? לצערי, זה כמעט ולא מתאפשר. יש יותר מדי התעסקות במותר ואסור ? בעיקר באסור.
זאת דוגמא די מייצגת, שמשקפת את הקונפליקט שאני מתמודדת איתו בימים אלו. אני מגיעה בבוקר לגן, לוקחת נשימה עמוקה, וחושבת לעצמי שהיום אני אצליח למצוא את האיזון בין מה שמצפים ממני לעשות, לבין מה שאני חושבת שנכון לעשות, ואמצא את הכוחות לבצע את זה, בהתחשב בנסיבות. זה מעייף ומטריד, אני מסיימת את היום נטולת אנרגיות, אבל זה חשוב לי מספיק כדי להמשיך לנסות :-)