חילופי הדברים האחרונים תפסו את עיני ואף החלטתי לנסות את כוחי בתרומה לדיון לאחר שישבתי במעגל דיון דומה בכנס של
התנועה להתעוררות שהסתיים הערב, והיתה שם פעילה חברתית בירושלים שניסתה לעורר את הציבור למעורבות פוליטית, וכדוגמה סיפרה איך הצליחה להעביר את ההחלטה לסלילת קו הרכבת לירושלים.
מאוד מעניין הפער בין התיאור של המדינה כשבט לעומת
המדינה היא גוף מושחת אשר נשלט ע"י חבורה של מושחתים .
הפער הזה גורם לי לתהות האם משהו התפספס בהבנה שלנו את החיים שלנו? אנו נולדים אל תוך סביבה שאחד ממרכיביה ניתן לכנות כ-"מדינה", אך אנו לא ממש מבינים מה זה, מה היא אמורה לעשות ולמה לצפות ממנה. מה שכן, מלמדים אותנו לאהוב אותה, לתרום לה,
להלביש אות שלמת בטון ומלט ולחגוג לה ימי הולדת. אבל מה אנחנו מבינים מזה לגבי מהותה ותפקידה בחיינו?
וכאן רציתי לומר כמה מילים על המדינה כרעיון, הראוי והמצוי.
לגבי הרעיון, אני מאמץ בחום את הדימוי המקסים של
נעמה סלע , של המדינה כשבט שחבריו חווים ערבות הדדית. אך כאן גם ניתן לראות את תחילת הבעייה: מה קורה כאשר אותה ערבות הדדית נשחקה ואולי אף לא נולדה מלכתחילה? ואת ההיבט הזה מבטה לדעתי
פשוט אלון בדברו על המושחתים. והפער הזה בין שתי העמדות המבוטאות לעיל הוא בדיוק הפער בין הראוי למצוי.
הראוי זה שאכן המדינה תהיה התארגנות של הציבור לטובת עזרה הדדית, והמצוי הוא שאכן התארגנות זו נוטה לשקוע בשחיתות וולהפנות את הגב אל המנדט המקורי שלה.
הפתרון שאני רוצה לסמן הוא בפיתוח ההבנה שלנו מה זה בעצם "המדינה", מהותה, תפקידה, הצדקתה, ומזה להסיק מהי מערכת היחסים הנכונה ביננו. ובעיקר לדעת לדרוש ממנה את מה שהיא אמורה לעשות. ואם לעשות פרפראזה לאמירה המפורסת של קנדי "אל תשאל מה המדינה יכולה לעשות עבורך אלא מה אתה יכול לעשות עבורה", גרסתי המתוקנת תהיה "אל תעמוד מהצד ותזעק המדינה מושחתת, אלא תחפש דרכים לתקן את דרכיה הקלוקלות", כל אחד לפי מקצועו, מיומנותו וכשרונו.
דוגמה מצויינת לכך היא אותה עורכת דין שתבעה את המדינה כדי שתכיר בעלויות הגן לילד כהוצאה מוכרת לצרכי זיכוי מס. וזכתה. רק אדם מתוך המערכת (גם עו"ד וגם אימא) יכל להוביל את המהלך הזה. לראייה, 60 שנות תפארת מדינת ישראל חלפו להן ואף אחד לא הקדים אותה... כי ככה עובדת מדינה. היא מורכבת מסך אזרחיה. חלקם בעלי חזון לעולם טוב יותר, וחלקם גם כן בעלי חזון לעולם טוב יותר... אך רק לעצמם, ב-ד' אמותיהם, ולא נורא אם זה על חשבון כל השאר...
וכאקורד סיום, אם להמשיך את השיעור באזרחות (אולי כדאי לפתוח דף
אזרחות באופן טבעי , ויפתח אותו משל השבט של נעמה

) , אני רוצה להעלות מהאוב את רעיון
הפרדת הרשויות .
למי שזוכר משהו מבעד לערפילי השעמום הסמיכים של שיעורי האזרחות בביה"ס, מדובר על הפרדת מנגנון ניהול המדינה לשלוש רשויות: מחוקקת, שופטת ומבצעת. למה כל הכאב ראש הזה? רק כדי לייצר המוני משרות של אוכלי חינם על חשבון העמל משלם המיסים? כן, גם, אבל בעיקר המודל הזה נובע מתוך ההבנה שבני אדם אינם מושלמים, וחלקם נוטה לשקוע בשחיתות. ולכן מפצלים את מלאכת השלטון בין שלושה גופים שמבקרים האחד את חבריו. נכון שגם מנגנון זה חשוף לשחיתות, וכאן אנחנו, האזרחים העמלים ומשלמי המיסים נכנסים לפעולה, ע"י ביקורת פרטית שלנו ופעולה לפי מקצוענו, מיומנותינו וכשרוננו.
<אני יכול רק להצטער שאין לי את ההכשרה המשפטית והנסיון שהיו מאפשרים לי לתבוע את האימ-אימ-אימא של התחת השמן של כל נושאי המשרות המכובדות האלו שחיים מהכסף שאני משלם, ואותם נשיאי מדינה שאני עדיין לא מבין איך אנחנו משלמים להם מיליון ש"ח בשנה גם בתום תפקידם, וזה עוד לפני שנגענו באורחות חיי המין שלהם, בין אם התנוחות החביבות עליהם מתחילות ב- א' או ז'>
חילופי הדברים האחרונים תפסו את עיני ואף החלטתי לנסות את כוחי בתרומה לדיון לאחר שישבתי במעגל דיון דומה בכנס של [po]התנועה להתעוררות[/po] שהסתיים הערב, והיתה שם פעילה חברתית בירושלים שניסתה לעורר את הציבור למעורבות פוליטית, וכדוגמה סיפרה איך הצליחה להעביר את ההחלטה לסלילת קו הרכבת לירושלים.
מאוד מעניין הפער בין התיאור של המדינה כשבט לעומת [u]המדינה היא גוף מושחת אשר נשלט ע"י חבורה של מושחתים[/u] .
הפער הזה גורם לי לתהות האם משהו התפספס בהבנה שלנו את החיים שלנו? אנו נולדים אל תוך סביבה שאחד ממרכיביה ניתן לכנות כ-"מדינה", אך אנו לא ממש מבינים מה זה, מה היא אמורה לעשות ולמה לצפות ממנה. מה שכן, מלמדים אותנו לאהוב אותה, לתרום לה, [u]להלביש אות שלמת בטון ומלט[/u] ולחגוג לה ימי הולדת. אבל מה אנחנו מבינים מזה לגבי מהותה ותפקידה בחיינו?
וכאן רציתי לומר כמה מילים על המדינה כרעיון, הראוי והמצוי.
לגבי הרעיון, אני מאמץ בחום את הדימוי המקסים של [po]נעמה סלע[/po] , של המדינה כשבט שחבריו חווים ערבות הדדית. אך כאן גם ניתן לראות את תחילת הבעייה: מה קורה כאשר אותה ערבות הדדית נשחקה ואולי אף לא נולדה מלכתחילה? ואת ההיבט הזה מבטה לדעתי [po]פשוט אלון[/po] בדברו על המושחתים. והפער הזה בין שתי העמדות המבוטאות לעיל הוא בדיוק הפער בין הראוי למצוי.
הראוי זה שאכן המדינה תהיה התארגנות של הציבור לטובת עזרה הדדית, והמצוי הוא שאכן התארגנות זו נוטה לשקוע בשחיתות וולהפנות את הגב אל המנדט המקורי שלה.
הפתרון שאני רוצה לסמן הוא בפיתוח ההבנה שלנו מה זה בעצם "המדינה", מהותה, תפקידה, הצדקתה, ומזה להסיק מהי מערכת היחסים הנכונה ביננו. ובעיקר לדעת לדרוש ממנה את מה שהיא אמורה לעשות. ואם לעשות פרפראזה לאמירה המפורסת של קנדי "אל תשאל מה המדינה יכולה לעשות עבורך אלא מה אתה יכול לעשות עבורה", גרסתי המתוקנת תהיה "אל תעמוד מהצד ותזעק המדינה מושחתת, אלא תחפש דרכים לתקן את דרכיה הקלוקלות", כל אחד לפי מקצועו, מיומנותו וכשרונו.
דוגמה מצויינת לכך היא אותה עורכת דין שתבעה את המדינה כדי שתכיר בעלויות הגן לילד כהוצאה מוכרת לצרכי זיכוי מס. וזכתה. רק אדם מתוך המערכת (גם עו"ד וגם אימא) יכל להוביל את המהלך הזה. לראייה, 60 שנות תפארת מדינת ישראל חלפו להן ואף אחד לא הקדים אותה... כי ככה עובדת מדינה. היא מורכבת מסך אזרחיה. חלקם בעלי חזון לעולם טוב יותר, וחלקם גם כן בעלי חזון לעולם טוב יותר... אך רק לעצמם, ב-ד' אמותיהם, ולא נורא אם זה על חשבון כל השאר...
וכאקורד סיום, אם להמשיך את השיעור באזרחות (אולי כדאי לפתוח דף [po]אזרחות באופן טבעי[/po] , ויפתח אותו משל השבט של נעמה :-) ) , אני רוצה להעלות מהאוב את רעיון [b]הפרדת הרשויות[/b] .
למי שזוכר משהו מבעד לערפילי השעמום הסמיכים של שיעורי האזרחות בביה"ס, מדובר על הפרדת מנגנון ניהול המדינה לשלוש רשויות: מחוקקת, שופטת ומבצעת. למה כל הכאב ראש הזה? רק כדי לייצר המוני משרות של אוכלי חינם על חשבון העמל משלם המיסים? כן, גם, אבל בעיקר המודל הזה נובע מתוך ההבנה שבני אדם אינם מושלמים, וחלקם נוטה לשקוע בשחיתות. ולכן מפצלים את מלאכת השלטון בין שלושה גופים שמבקרים האחד את חבריו. נכון שגם מנגנון זה חשוף לשחיתות, וכאן אנחנו, האזרחים העמלים ומשלמי המיסים נכנסים לפעולה, ע"י ביקורת פרטית שלנו ופעולה לפי מקצוענו, מיומנותינו וכשרוננו.
<אני יכול רק להצטער שאין לי את ההכשרה המשפטית והנסיון שהיו מאפשרים לי לתבוע את האימ-אימ-אימא של התחת השמן של כל נושאי המשרות המכובדות האלו שחיים מהכסף שאני משלם, ואותם נשיאי מדינה שאני עדיין לא מבין איך אנחנו משלמים להם מיליון ש"ח בשנה גם בתום תפקידם, וזה עוד לפני שנגענו באורחות חיי המין שלהם, בין אם התנוחות החביבות עליהם מתחילות ב- א' או ז'>