על ידי ציל_צול* » 25 מרץ 2014, 13:05
ההפרדה בין התחומים היא פחות חדה
בהחלט. זה נשמע חד כאשר מציגים את ההגיון והעיקרון אבל מה שבפועל הרבה יותר נוזלי מזה.
המשפט הפלילי ממלא פונקציה מסוימת של תיקון (לדעתי) עבור הקורבן, אם כי בדומה, זה שיקול משני בדרך כלל
במשפט הפלילי יש פיצוי, שהולך ותופס יותר ויותר מקום. הסכומים שבהם ניתן לפצות עולים בהתמדה וגם אלו שנפסקים בפועל עולים בהתמדה. אני מעריכה שגם השופטים מבינים את הערך של הפיצוי לעומת חוסר התוחלת שבדרכי ענישה אחרות ועושים בכך שימוש רב יותר. ויחד עם זאת, גם כיום במגמה הנוכחית זה הכל ממש ממש בקטנה יחסית לשאר סוגי הענישה.
יש איזו זהות בין מעשה "רע" לבין עונש, כך שאם אין עונש, אולי המעשה לא כל כך נורא
מסכימה מאוד. אבל הרתעה נוצרת, אם בכלל, אחרי שמתקבל העונש. והציבור מעוניין מאוד בהרתעה אבל מתקשה לקבל את זה שהיא לא עובדת. ואז נשארים עם המערכת המוסרית הרגילה של שכר ועונש, במקום עם כלי אפקטיבי.
ואם כבר מדברים על אפקטיביות, השאלה היא מהו עונש בכלל, והאם יש עונשים שגורמים יותר נזק מתועלת (למשל בחשיפה של הפרט לתרבות העבריינית של הכלא, כאשר מראש היא כלל לא היתה מוכרת לו).
תארי לך מערכת שבה הענישה היתה הרבה יותר מינורית ומתמקדת בהרחקת הפרט ממקור הכוח והפרנסה שלו. במקרה של רופאים, אני חושבת שזו היתה עשויה להתגלות כהרתעה טובה יותר מאשר פגיעה בכיס של חברת הביטוח שלהם.
אבל זה כבר לוקח אותנו אל הדין המשמעתי ועוד רגע במקום דיון בבאופן כולנו נעשה התמחות במשפטים
הרשעה פלילית עבור הקורבן נחווית (לפחות באידיאל) כמצב שבו החברה כולה (שאותה מסמל בית המשפט, התביעה ובכלל גיוס משאבי הכלל עבור ההליך) משמשת מעין "עד מואר" לפגיעה
בעיקרון אני מסכימה. ואני בטוחה שאי שם אכן מסתתרת תחושה כזו. בפועל ההליך הפלילי כל כך ארוך ומתיש, עד שבסיומו קשה מאוד לחוש משהו מעבר לרווחה גדולה על האפשרות לחזור לחיים נורמליים. מי שנמצא בידיים של התביעות (משטרה) יזכה להליך קצר יותר, אבל רשלנות רפואית זה בפרקליטות וזה א-רוך. ופולשני. וחקרני. ומתיש.
הצורך בצדק ובאישור חברתי נשכחים קצת בדרך, ואם וכאשר הם מגיעים הם כבר נמהלים בכל כך הרבה תחושות אחרות.
אם המשפט הפלילי יבוטל, משהו אחר יצטרך לענות על הצורך הזה
אני לא מציעה לבטל את המשפט הפלילי. אני פשוט חושבת, כמו כל מי שבתחום, שהוא הפך להיות משהו לא אפקטיבי. לא צריך להיות מאוד מסובך לשפר אותו, אבל מערכות כאלה נוטות להיות קשות מאוד לשינוי. בטח כשרבים כל כך מתפרנסים מהן.
אחת הטענות היא שככל שהדרך הזו הופכת לפשוטה יותר כך היא פועלת יותר לרעתו של החשוד/נאשם, שיש לו פחות כלים וזמן להגן על עצמו היטב. אני חושבת שאפשר לאזן את זה עם שינוי עמוק במערכת העונשים עצמה, כך שגם אם יתברר שהתבצעה טעות, ואדם הורשע על לא עוול בכפו, המחיר שהוא ישלם על כך לא יהיה עצום.
לטעמי יותר מדי התנהגויות שולחות אנשים לכלא, ליותר מדי זמן. המדרג של העונשים לא סביר בעיניי ולדעתי הוא יוצר נזק חברתי של ממש. במקביל, ניסיונות השיקום של עבריינים מגיעים הרבה פעמים מאוחר מדי ואינם רלבנטיים בדרך שבה הם מוצעים.
אחרון ודי - יש בהחלט מערכות חלופיות שעונות על הצורך הזה. כל יישוב הסכסוכים היום מכוון לכך. מעבר לגישור (שאפשרי גם במשפט פלילי אם הפוגע מוכן לקחת אחריות על מעשיו מראש ולהודות באשמה), יש היום הרבה חלופות בצורה של "מעגלים". המשמעות היא שלא רק הנפגע והפוגע יושבים שם אלא גם הקהילות שלהם ומעגלי התמיכה שלהם. במקום ש"כל החברה" הערטילאית תשמש עדה, בוחרים את החלק שאכן משמעותי לצדדים ונותנים לו מקום. גם יכולה ה"ענישה" במקרים האלה נראית אחרת לגמרי ולטעמי יש לה ערך גדול בהרבה.
מה שכן, זה לא מתאים לכל המקרים ולכן עדיין מוגבל, ואולי יהיה כזה תמיד.
[u]ההפרדה בין התחומים היא פחות חדה[/u]
בהחלט. זה נשמע חד כאשר מציגים את ההגיון והעיקרון אבל מה שבפועל הרבה יותר נוזלי מזה.
[u]המשפט הפלילי ממלא פונקציה מסוימת של תיקון (לדעתי) עבור הקורבן, אם כי בדומה, זה שיקול משני בדרך כלל[/u]
במשפט הפלילי יש פיצוי, שהולך ותופס יותר ויותר מקום. הסכומים שבהם ניתן לפצות עולים בהתמדה וגם אלו שנפסקים בפועל עולים בהתמדה. אני מעריכה שגם השופטים מבינים את הערך של הפיצוי לעומת חוסר התוחלת שבדרכי ענישה אחרות ועושים בכך שימוש רב יותר. ויחד עם זאת, גם כיום במגמה הנוכחית זה הכל ממש ממש בקטנה יחסית לשאר סוגי הענישה.
[u]יש איזו זהות בין מעשה "רע" לבין עונש, כך שאם אין עונש, אולי המעשה לא כל כך נורא[/u]
מסכימה מאוד. אבל הרתעה נוצרת, אם בכלל, אחרי שמתקבל העונש. והציבור מעוניין מאוד בהרתעה אבל מתקשה לקבל את זה שהיא לא עובדת. ואז נשארים עם המערכת המוסרית הרגילה של שכר ועונש, במקום עם כלי אפקטיבי.
ואם כבר מדברים על אפקטיביות, השאלה היא מהו עונש בכלל, והאם יש עונשים שגורמים יותר נזק מתועלת (למשל בחשיפה של הפרט לתרבות העבריינית של הכלא, כאשר מראש היא כלל לא היתה מוכרת לו).
תארי לך מערכת שבה הענישה היתה הרבה יותר מינורית ומתמקדת בהרחקת הפרט ממקור הכוח והפרנסה שלו. במקרה של רופאים, אני חושבת שזו היתה עשויה להתגלות כהרתעה טובה יותר מאשר פגיעה בכיס של חברת הביטוח שלהם.
אבל זה כבר לוקח אותנו אל הדין המשמעתי ועוד רגע במקום דיון בבאופן כולנו נעשה התמחות במשפטים :-)
[u]הרשעה פלילית עבור הקורבן נחווית (לפחות באידיאל) כמצב שבו החברה כולה (שאותה מסמל בית המשפט, התביעה ובכלל גיוס משאבי הכלל עבור ההליך) משמשת מעין "עד מואר" לפגיעה[/u]
בעיקרון אני מסכימה. ואני בטוחה שאי שם אכן מסתתרת תחושה כזו. בפועל ההליך הפלילי כל כך ארוך ומתיש, עד שבסיומו קשה מאוד לחוש משהו מעבר לרווחה גדולה על האפשרות לחזור לחיים נורמליים. מי שנמצא בידיים של התביעות (משטרה) יזכה להליך קצר יותר, אבל רשלנות רפואית זה בפרקליטות וזה א-רוך. ופולשני. וחקרני. ומתיש.
הצורך בצדק ובאישור חברתי נשכחים קצת בדרך, ואם וכאשר הם מגיעים הם כבר נמהלים בכל כך הרבה תחושות אחרות.
[u]אם המשפט הפלילי יבוטל, משהו אחר יצטרך לענות על הצורך הזה[/u]
אני לא מציעה לבטל את המשפט הפלילי. אני פשוט חושבת, כמו כל מי שבתחום, שהוא הפך להיות משהו לא אפקטיבי. לא צריך להיות מאוד מסובך לשפר אותו, אבל מערכות כאלה נוטות להיות קשות מאוד לשינוי. בטח כשרבים כל כך מתפרנסים מהן.
אחת הטענות היא שככל שהדרך הזו הופכת לפשוטה יותר כך היא פועלת יותר לרעתו של החשוד/נאשם, שיש לו פחות כלים וזמן להגן על עצמו היטב. אני חושבת שאפשר לאזן את זה עם שינוי עמוק במערכת העונשים עצמה, כך שגם אם יתברר שהתבצעה טעות, ואדם הורשע על לא עוול בכפו, המחיר שהוא ישלם על כך לא יהיה עצום.
לטעמי יותר מדי התנהגויות שולחות אנשים לכלא, ליותר מדי זמן. המדרג של העונשים לא סביר בעיניי ולדעתי הוא יוצר נזק חברתי של ממש. במקביל, ניסיונות השיקום של עבריינים מגיעים הרבה פעמים מאוחר מדי ואינם רלבנטיים בדרך שבה הם מוצעים.
אחרון ודי - יש בהחלט מערכות חלופיות שעונות על הצורך הזה. כל יישוב הסכסוכים היום מכוון לכך. מעבר לגישור (שאפשרי גם במשפט פלילי אם הפוגע מוכן לקחת אחריות על מעשיו מראש ולהודות באשמה), יש היום הרבה חלופות בצורה של "מעגלים". המשמעות היא שלא רק הנפגע והפוגע יושבים שם אלא גם הקהילות שלהם ומעגלי התמיכה שלהם. במקום ש"כל החברה" הערטילאית תשמש עדה, בוחרים את החלק שאכן משמעותי לצדדים ונותנים לו מקום. גם יכולה ה"ענישה" במקרים האלה נראית אחרת לגמרי ולטעמי יש לה ערך גדול בהרבה.
מה שכן, זה לא מתאים לכל המקרים ולכן עדיין מוגבל, ואולי יהיה כזה תמיד.