על ידי מ_י_כ_ל* » 28 מרץ 2004, 11:24
הדוגמאות אינן שאלות, הן נסיון להדגים את אי הבהירות, שלדעתי לוקה בה השיח. גם אין כאן כל הנחה, גלויה, סמויה או נסתרת (בטח לא בכוון שציינת - אני מיין סטרים, זוכרת?
), למעט ההנחה, האולי יומרנית משהו, שאם אני יוצאת מבולבלת מן השיח, אז אולי יש עוד כמה קוראים שמרגישים כך.
על כל פנים, לא אני עושה שימוש במילים "הסטת תשומת לב" , "רמאות" "תרמית", שקצת קשה לומר עליהן שהן לא מעידות על הטייה לכיוון מסויים, על אף המילים 'יכול להיות' שמקדימות אותן...
אז הנה שאלתי, ואנסה להסבירה באופן אחר, אני מקווה שברור יותר:
דומני כי אנשים בשיח כאן מתייחסים לשתי משמעויות עיקריות של המונח 'טבעי' (לצורך זה לא רלוונטי כיצד אני משתמשת במונח, די בכך שיש כאן לפחות שני משוחחים המתייחסים אליו באופן שונה):
טבעי (1)* - הבחנה בין מה שהוא יציר הטבע לבין מה שהוא יציר האדם. הבחנה בין טבעי למלאכותי.
טבעי (2)* - דיון בשאלה מה טיבעי לנו, בני האדם לעשות (אני מניחה שכאן הכוונה היא ל'טבעי ביולוגית'?).
דא עקא, כשהשימוש בשתי האפשרויות הללו נעשה לסרוגין (כפי ישאני חוששת שקרה כאן בדיון), הרי שעלול לצמוח בלבול, שהרי:
א. יתכנו מקרים, ש
טבעי (2) לנו לעשות שימוש במה שאינו
טבעי (1) .
ובדוגמא מן הדיון: יתכן שטבעי לנו לאכול תוצרי חקלאות, הגם שאלו 'מלאכותיים' (במשמע יציר כפינו), שטבעי לנו להשתמש במנשא לתינוקות (מה לעשות, לא הטבע יצר אותו אלא אנחנו), או כפי שאמרת, טיבעי לנו לעשות שימוש בכלים, הגם שאלה עשויים חומר מלאכותי.
ב. ומאידך, ישנם מקרים, שלא
טיבעי (2) לנו לעשות שימוש במה ש
טיבעי (1).
בדוגמאות מהדיון: יתכן שכבר לא טבעי לנו לאכול בשר חי.
לדעתי, אפילו את, בשמת, נופלת לשימוש הדואלי הזה:
- טענת שאת מקבלת את ההגדרה של עודד לפיה - מבחינתי דבר הוא טבעי רק אם הוא מתאים לגנטיקה של האדם.
ההגדרה של עודד, למעשה אומרת כי כל מה ש'טוב' עבורנו (לא במובן ערכי/מוסרי אלא במובן שהסתגלנו אליו גנטית די זמן) הוא טיבעי.
אם כך, יוצא שקיקיון וארס נחש, אשר אינם מתאימים לגנטיקה שלנו (הם הרי רעילים לנו), אינם טבעיים. וכמו כן יוצא, שבעוד אי אלו שנים גם פלסטיק או תמ"ל עלולים/עשויים להפוך להיות טיבעים, כי מי יודע אולי נסתגל אליהם...
- גם בדבריך: האם האפשרות שהשימוש בסבון איננו טבעי אלא פוגע באיזון הטבעי של עור הגוף, שהסבון איננו אלא המצאה אופנתית מיותרת של אנשים שכבר התרחקו כל כך מהטבעי שעור הגוף שלהם היה פגוע וחולה יש שימוש בשני המובנים של טיבעי:
השימוש בסבון איננו טבעי - זה, להבנתי, שאלה בענין
טיבעי (2)
הסבון איננו אלא המצאה אופנתית, שהיא שאלה במישור
טיבעי (1) .
בקצרה: על איזה 'טיבעי' אנחנו מדברים? זו כל הרבותא.
<אם על אף הנחתי הסמויה (שגיליתיה), אני בכל זאת היחידה שחשה אי בהירות ובלבול, אנא התעלמו מדברי, והמשיכו בשלכם
>
הדוגמאות אינן שאלות, הן נסיון להדגים את אי הבהירות, שלדעתי לוקה בה השיח. גם אין כאן כל הנחה, גלויה, סמויה או נסתרת (בטח לא בכוון שציינת - אני מיין סטרים, זוכרת? :-)), למעט ההנחה, האולי יומרנית משהו, שאם אני יוצאת מבולבלת מן השיח, אז אולי יש עוד כמה קוראים שמרגישים כך.
על כל פנים, לא אני עושה שימוש במילים "הסטת תשומת לב" , "רמאות" "תרמית", שקצת קשה לומר עליהן שהן לא מעידות על הטייה לכיוון מסויים, על אף המילים 'יכול להיות' שמקדימות אותן...
אז הנה שאלתי, ואנסה להסבירה באופן אחר, אני מקווה שברור יותר:
דומני כי אנשים בשיח כאן מתייחסים לשתי משמעויות עיקריות של המונח 'טבעי' (לצורך זה לא רלוונטי כיצד אני משתמשת במונח, די בכך שיש כאן לפחות שני משוחחים המתייחסים אליו באופן שונה):
[b] [/b]טבעי (1)* - הבחנה בין מה שהוא יציר הטבע לבין מה שהוא יציר האדם. הבחנה בין טבעי למלאכותי.
[b] [/b]טבעי (2)* - דיון בשאלה מה טיבעי לנו, בני האדם לעשות (אני מניחה שכאן הכוונה היא ל'טבעי ביולוגית'?).
דא עקא, כשהשימוש בשתי האפשרויות הללו נעשה לסרוגין (כפי ישאני חוששת שקרה כאן בדיון), הרי שעלול לצמוח בלבול, שהרי:
א. יתכנו מקרים, ש [b]טבעי (2)[/b] לנו לעשות שימוש במה שאינו [b]טבעי (1)[/b] .
ובדוגמא מן הדיון: יתכן שטבעי לנו לאכול תוצרי חקלאות, הגם שאלו 'מלאכותיים' (במשמע יציר כפינו), שטבעי לנו להשתמש במנשא לתינוקות (מה לעשות, לא הטבע יצר אותו אלא אנחנו), או כפי שאמרת, טיבעי לנו לעשות שימוש בכלים, הגם שאלה עשויים חומר מלאכותי.
ב. ומאידך, ישנם מקרים, שלא [b]טיבעי (2)[/b] לנו לעשות שימוש במה ש [b]טיבעי (1)[/b].
בדוגמאות מהדיון: יתכן שכבר לא טבעי לנו לאכול בשר חי.
לדעתי, אפילו את, בשמת, נופלת לשימוש הדואלי הזה:
[list=1]
[*] טענת שאת מקבלת את ההגדרה של עודד לפיה - [u]מבחינתי דבר הוא טבעי רק אם הוא מתאים לגנטיקה של האדם.[/u]
[/list]
ההגדרה של עודד, למעשה אומרת כי כל מה ש'טוב' עבורנו (לא במובן ערכי/מוסרי אלא במובן שהסתגלנו אליו גנטית די זמן) הוא טיבעי.
אם כך, יוצא שקיקיון וארס נחש, אשר אינם מתאימים לגנטיקה שלנו (הם הרי רעילים לנו), אינם טבעיים. וכמו כן יוצא, שבעוד אי אלו שנים גם פלסטיק או תמ"ל עלולים/עשויים להפוך להיות טיבעים, כי מי יודע אולי נסתגל אליהם...
[list=1]
[*] גם בדבריך: [u]האם האפשרות שהשימוש בסבון איננו טבעי אלא פוגע באיזון הטבעי של עור הגוף, שהסבון איננו אלא המצאה אופנתית מיותרת של אנשים שכבר התרחקו כל כך מהטבעי שעור הגוף שלהם היה פגוע וחולה[/u] יש שימוש בשני המובנים של טיבעי:
[/list]
[u]השימוש בסבון איננו טבעי[/u] - זה, להבנתי, שאלה בענין [b]טיבעי (2)[/b]
[u]הסבון איננו אלא המצאה אופנתית[/u], שהיא שאלה במישור [b]טיבעי (1)[/b] .
בקצרה: על איזה 'טיבעי' אנחנו מדברים? זו כל הרבותא.
<אם על אף הנחתי הסמויה (שגיליתיה), אני בכל זאת היחידה שחשה אי בהירות ובלבול, אנא התעלמו מדברי, והמשיכו בשלכם :-)>