על ידי צל_הימים* » 22 מרץ 2008, 00:44
איזה יופי, יש קהל.
אורי, מה אתה אומר על הסתירה לכאורה, לקטות מצד אחד ומד"ב מנגד?
על זה כתבתי קודם שיש זרמים ודעות, ואני מצאתי את עצמי במחלקה שיותר עוסקת בביקורת חברתית-תרבותית.
אני גם בכוונה משאיר בצד את זרם ה- Heroic Fantasy, אליו אני לא מתחבר. לכן אני נזהר מלהגדיר אותו, כדי לא לפגוע במעריציו. אולי אפשר לומר עליו שהדגש הינו יותר על הרפתקאות מאשר הדיונים שמעסיקים את אנשי המדע והספקולציה. כאן אני מזמין חובב פנטזיה להכניס רשמים משלו.
מקריאה של מאמרים וניתוחים של המד"ב, ותודה קרוטונית על הקישור, מתחדדת העמדה שלי, שהמד"ב מהווה אכסניה לכותבים שרוצים לעסוק באדם, תרבותו ופועלו, שלא במסגרת מחקר, או כתיבת מאמרים עיוניים יבשים, ולא מוצאים את עצמם במחלקות כתיבה יותר מקובלות.
כחריג לזה אני רוצה לציין את הסופר הבלשי סימנון ( Simenon ) שהצליח להכניס תהיות פילוסופיות קיומיות אל תוך סיפורים בלשיים כביכול פשוטים.
אפשר גם להתייחס ל-"הדבר" של אלבר קאמי אולי כמד"ב, כאשר הוא מדביק במחלת הדבר עיר צרפתית באלג'יר.
המד"ב שאני נמשכתי אליו היה זירה של מחשבה חופשית שפשוט רצה לה לכל כיוון ללא חשבון, אך תמיד מתוך כוונה לתהות על משמעות ותכלית מעשינו.
אחד הבולטים בתחום הוא פיליפ ק. דיק, שיש המגדירים את מצבו התודעתי כסכיזופרניה ויש טיעונים שהוא השתמש ב-LSD . קראתי איפשהו
שהוא עבר התנסות שכיום מוכרת כרגרסיה היפנוטית ושחזור גלגולים, אך לא במתכוון. האירוע הזה תפס אותו במפתיע - אולי פלשבק של LSD - ותרם לשיבוש תפיסת המציאות שלו. הוא מצא עצמו חי סיטואציה ברומא העתיקה. החוויה הזו הביאה אותו לגבש תפיסת מציאות לפיה הזמן אינו לינארי אלא כל האירועים ממשיכים להתקיים בו-זמנית, ויש אנשים שנעים ביניהם.
כותב אחר שמתאים לאזכור כאן הוא פרנק הרברט עם היצירה המונומנטלית "חולית".
הוא יצר שם כוכב לכת עם מערכת אקולוגית שלמה, ואף הקדיש לזה נספח יעודי בסוף הספר, "האקולוגיה של חולית". אלמנט מרכזי שם הוא תולעת הענק שמייצרת את ה-"תבלין", שלו יש תפקיד מהותי ביקום שהרברט יצר: זהו סם רב עוצמה, אפשר לומר טוטאלי, שפותח בפני הצרכן שלו את דלתות התודעה, ומאפשר את המסע האולטימטיבי במרחב ובזמן. גיבור הספר, פול אטראיד רואה באמצעותו את העתיד במבנה של מניפת כל האפשרויות הנפרשות מהווה, ושמשתנות בזמן אמת לפי המתרחש.
שימוש נוסף לתבלין הוא בקרב ה-"נווטים", שבאמצעותו הם מניעים ספינות חלל לאורך ולרוחב החלל באמצעות התודעה בלבד.
רק לאחרונה, עם החשפי לכתבי המזרח, היישומים הללו נתפסו בעיני כמו ההארה שהיא מטרת התירגול היוגי, בה נפרץ המחסום שבתודעת המתרגל והוא רואה את כל עברו, לאורך הגלגולים השונים. וגם סוגיית המרחב שהיא בעצם אשלייה של התודעה, ומהרגע שאנו מתעלים מעליה, הוא מתבטל: וכך הנווטים מניעים את הספינות. בזכות התבלין, תודעתם נמצאת ב-"מקום" שמעבר למרחב.
<עייפתי. אני יוצא למסע קצר במרחב הקיברנטי...Beam me up, Scotty... >
איזה יופי, יש קהל.
אורי, מה אתה אומר על הסתירה לכאורה, לקטות מצד אחד ומד"ב מנגד?
על זה כתבתי קודם שיש זרמים ודעות, ואני מצאתי את עצמי במחלקה שיותר עוסקת בביקורת חברתית-תרבותית.
אני גם בכוונה משאיר בצד את זרם ה- Heroic Fantasy, אליו אני לא מתחבר. לכן אני נזהר מלהגדיר אותו, כדי לא לפגוע במעריציו. אולי אפשר לומר עליו שהדגש הינו יותר על הרפתקאות מאשר הדיונים שמעסיקים את אנשי המדע והספקולציה. כאן אני מזמין חובב פנטזיה להכניס רשמים משלו.
מקריאה של מאמרים וניתוחים של המד"ב, ותודה קרוטונית על הקישור, מתחדדת העמדה שלי, שהמד"ב מהווה אכסניה לכותבים שרוצים לעסוק באדם, תרבותו ופועלו, שלא במסגרת מחקר, או כתיבת מאמרים עיוניים יבשים, ולא מוצאים את עצמם במחלקות כתיבה יותר מקובלות.
כחריג לזה אני רוצה לציין את הסופר הבלשי סימנון ( Simenon ) שהצליח להכניס תהיות פילוסופיות קיומיות אל תוך סיפורים בלשיים כביכול פשוטים.
אפשר גם להתייחס ל-"הדבר" של אלבר קאמי אולי כמד"ב, כאשר הוא מדביק במחלת הדבר עיר צרפתית באלג'יר.
המד"ב שאני נמשכתי אליו היה זירה של מחשבה חופשית שפשוט רצה לה לכל כיוון ללא חשבון, אך תמיד מתוך כוונה לתהות על משמעות ותכלית מעשינו.
אחד הבולטים בתחום הוא פיליפ ק. דיק, שיש המגדירים את מצבו התודעתי כסכיזופרניה ויש טיעונים שהוא השתמש ב-LSD . קראתי איפשהו
שהוא עבר התנסות שכיום מוכרת כרגרסיה היפנוטית ושחזור גלגולים, אך לא במתכוון. האירוע הזה תפס אותו במפתיע - אולי פלשבק של LSD - ותרם לשיבוש תפיסת המציאות שלו. הוא מצא עצמו חי סיטואציה ברומא העתיקה. החוויה הזו הביאה אותו לגבש תפיסת מציאות לפיה הזמן אינו לינארי אלא כל האירועים ממשיכים להתקיים בו-זמנית, ויש אנשים שנעים ביניהם.
כותב אחר שמתאים לאזכור כאן הוא פרנק הרברט עם היצירה המונומנטלית "חולית".
הוא יצר שם כוכב לכת עם מערכת אקולוגית שלמה, ואף הקדיש לזה נספח יעודי בסוף הספר, "האקולוגיה של חולית". אלמנט מרכזי שם הוא תולעת הענק שמייצרת את ה-"תבלין", שלו יש תפקיד מהותי ביקום שהרברט יצר: זהו סם רב עוצמה, אפשר לומר טוטאלי, שפותח בפני הצרכן שלו את דלתות התודעה, ומאפשר את המסע האולטימטיבי במרחב ובזמן. גיבור הספר, פול אטראיד רואה באמצעותו את העתיד במבנה של מניפת כל האפשרויות הנפרשות מהווה, ושמשתנות בזמן אמת לפי המתרחש.
שימוש נוסף לתבלין הוא בקרב ה-"נווטים", שבאמצעותו הם מניעים ספינות חלל לאורך ולרוחב החלל באמצעות התודעה בלבד.
רק לאחרונה, עם החשפי לכתבי המזרח, היישומים הללו נתפסו בעיני כמו ההארה שהיא מטרת התירגול היוגי, בה נפרץ המחסום שבתודעת המתרגל והוא רואה את כל עברו, לאורך הגלגולים השונים. וגם סוגיית המרחב שהיא בעצם אשלייה של התודעה, ומהרגע שאנו מתעלים מעליה, הוא מתבטל: וכך הנווטים מניעים את הספינות. בזכות התבלין, תודעתם נמצאת ב-"מקום" שמעבר למרחב.
<עייפתי. אני יוצא למסע קצר במרחב הקיברנטי...Beam me up, Scotty... >